جستجو

قیمت سکه چه می‌شود؟

قیمت طلای ایران همواره تابع دو فاکتور قیمت اونس طلای جهانی و قیمت ارز در کشور بوده است که در سال ۹۹ دامنه تغییرات این دو فاکتور به دلیل شرایط حاکم بر ایران و جهان بسیار متغیر بوده است. به‌طوری‌که با شیوع ویروس کرونا و ایجاد رکود شدید اقتصادی در تمام دنیا، و ریزش سنگین در بازارهای سهام و رمز ارزها، گرایش سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بر روی طلا افزایش یافت تا جایی که قیمت اونس طلا به رکورد باورنکردنی ۲۰۷۵ دلار رسید. ولی به مرور با اخبار کشف واکسن کرونا در دنیا و هم‌چنین کنار رفتن ترامپ و روی کارآمدن بایدن به امید کاهش تنش‌های دیپلماتیک و تحریم‌ها، قیمت اونس طلا و دلار در ایران روند کاهشی یافت درنتیجه سکه نیز از قیمت ۱۶ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان کاهش یافت.

همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌شود، قیمت واقعی سکه و قیمت معامله شده در بازار آزاد رسم شده است.از تفاوت این دو قیمت، حباب سکه بدست می‌آید.

علت وجود این حباب به دلیل تفاوت قیمت دلار بازار آزاد و صرافی ملی است. هم‌چنین قیمت دلار نیز در کشورما همیشه بر اساس انتظارات تورمی شکل می‌گیرد.

طبق نمودار مشاهده می‌شود با نزدیک شدن به انتخابات امریکا و امید برخی سرمایه‌گذاران به انتخاب شدن ترامپ، این حباب ناشی از بالا گرفتن انتظارات تورمی، به بیش‌ترین مقدار خود رسید.ولی بعد از انتخاب شدن آقای بایدن، و پیشرفت در مذاکرات این حباب به کم‌ترین مقدار خود(۲۲ هزار تومان در آخر اردیبهشت ماه) رسیده است.

 

 

تحلیل تکنیکال اونس طلا

اونس طلا طی چندین ماه تا سطح ۳۸.۲% فیبوناچی اصلاحی موج بزرگ صعودی و میانگین متحرک ۱۰۰ هفته در عدد ۱۶۷۰ دلار کاهش داشته است. همانطور که در نمودار مشخص است طلای جهانی این حرکت را در داخل یک کانال صعودی انجام داده است که طبق موج شماری الیوت پس از برخورد با سقف کانال در قالب موج ۳ صعودی اکنون وارد فاز اصلاحی در قالب موج ۴ شده است که انتظار می­رود حرکتی در قالب یک مثلث اصلاحی با حرکت­های رفت و برگشتی را در محدوده رنج تجربه کرده و پس از آن صعود دیگری را در قالب موج ۵ صعودی با هدف ایجاد سقف قیمتی جدید آغاز نماید.

 

 

اونس طلا در هفته پیش با تحولات اساسی روبرو شد و در نتیجه ریزش بازار رمزارزها، روند صعودی اونس طلا هموارتر شد و جذابیت این فلز زرد برای بسیاری از سرمایه گذاران بیشتر شد.

البته کاهش منابع طلا در جهان و استخراج بیش از ۸۰ درصد ذخایر آن، را می‌توان یک از دلایل رشد قیمت اونس طلا در بلند مدت دانست.

 

تحلیل قیمت سکه

قیمت سکه با توجه به نمودار زیر در حال حاضر در سقف کانال نزولی خود قرار دارد هم چنین زیر سطح ۵۰ درصدی فیبو بلند مدت خود هست. پس باتوجه به موقعیت نموداری در صورت عدم خروج از کانال نزولی خود و عدم شکست سطح ۵۹ درصدی فیبو، انتظار می‌رود هرگاه قیمت به سقف کانال برخورد می‌کند، کاهشی را تجربه می‌کند و در کف کانال مورد حمایت قرار می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *