جستجو

بررسی حباب بازار مسکن در سال ۱۳۹۹

مقایسه درصد تغییرات متوسط قیمت مسکن

در اسفند۹۹، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران ۳۰۲.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد و نسبت به مشابه سال قبل ۹۳.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت سال ۹۷حدود ۸.۲ میلیون تومان بود بنابراین رشد قیمتی نسبت به سال۹۷ حدود ۲۶۸ درصد است در حالیکه دلار در سال ۹۷ حدودا ۹۵۰۰ تومان بوده و در این دوسال رشد ۱۶۳ درصدی را ثبت کرده است. در نتیجه قیمت دلاری هر متر مربع رشدی نزدیک ۴۰ درصدی داشته است.

 

 

 

بررسی متوسط قیمت دلاری هر متر مربع

متوسط قیمت دلاری هر متر مربع  در بلند مدت حدود ۱۰۰۰ دلار بود که در دو سال ۹۶ تا ۹۸، به ۱۰۲۰ دلار رسید و این روند صعودی باعث شد که در اسفند ۹۹ متوسط قیمت دلاری هر متر مربع به ۱۲۴۰ دلار برسد، با این وجود قیمت هر متر مربع نسبت به میانگین بلند مدت خود  و دو سال ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب دارای حباب۱۹و ۱۷ درصدی است. لازم به ذکر است اگر ادامه روند نزولی دلار در سال ۱۴۰۰ با فرض توافق بین ایران و آمریکا ادامه پیدا کند، این حباب بیش‌تر می‌شود در نتیجه باید سریع‌تر این حباب تخلیه شود.

 

 

رشد شاخص کرایه مسکن اجاری نسبت به ماه مشابه سال قبل

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اسفند۹۹ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۳۱.۴ و ۳۵.۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن می‌باشد.

باتوجه به تقاضای واقعی در بازار اجاره مسکن، قیمت‌های اجاره چسبندگی بیش‌تری نسبت به قیمت‌های مسکن دارد و همگام با افزایش هزینه‌های خانوار ومتناسب با قدرت خرید رشد می‌کنند. به ‌همین دلیل افزایش نسبت P/R را ‌می‌توان حاکی از حرکت بیش از حد قیمت تابع انتظارات فعالان بازار دانست.. این نسبت در حال حاضر به ۴۷ رسیده!!!

 

 

تغییرات تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل

تعداد معاملات آپارتمان در شهر تهران در سال ۹۹ به حدود ۸۳.۳ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با سال قبل از آن با کاهش اندک ۰.۳ درصدی مواجه بوده است.

اسفند۹۹، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به  ۵.۳هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۳۴.۶ درصد افزایش  و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸.۴ درصد کاهش یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *