جستجو

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

شرکت ارزش پرداز آریان (آیکو) در این مقاله ضمن بررسی جایگاه کنونی ایران در زمینه تولید فولاد در جهان و خاورمیانه، برآورد سود شرکت فولاد خوزستان را در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارائه کرده است.کارشناسان تحلیلگر آیکو، تلاش کرده‌اند اطلاعات جامع حوزه اقتصاد فولاد را با زبانی ساده در اختیار شما سرمایه‌گذاران عزیز قرار دهند. آمارهای مختلف ارائه شده در این مقاله تحلیلی می‌تواند یاری‌رسان شما در تصمیم‌گیری بابت خرید سهم فخوز باشد.سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران، همانند هر بازار مالی دیگری نیاز به آگاهی و بررسی اطلاعات دارد تا بتوانیم شرایط را برای سرمایه‌گذاری سودآور فراهم کنیم. تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال یکی از نیازهای اساسی برای شناخت سهم مناسب جهت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و یا بلندمدت است.

در این مقاله، تلاش شده‌است تحلیل شرکت فولاد خوزستان توسط آیکو را به صورت رایگان به شما علاقمندان بورس و خرید سهام ارائه نماییم.

فولاد جهانی

در ذیل نکاتی را به اختصار درباره صنعت فولاد به استحظار شما می‌رسانیم.

فولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورهاست
این کالا بعد از نفت و گاز دومین کالای پر حجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.
در حال حاضر سالانه بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید می‌شود. رشد چشمگیر تولید فولاد خام، عمدتا به رشد تولید فولاد خام در چین که بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است مربوط می‌شود.
کشورهای هند، ژاپن و آمریکا در رتبه‌های بعدی بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار دارند. ایران در حال حاضر با تولید سالانه ۲۹ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم قرار می‌گیرد.
ایران به علت داشتن ذخایر سنگ‌آهن، منابع قابل توجه انرژی، بازار مصرف رو‌به‌رشد و نیروی کار نسبتا ارزان نسبت به بسیاری از کشورهای صنعتی تولید کننده فولاد مانند آلمان، ژاپن و کره‌جنوبی مزیت نسبی مناسبی دارد.
ایران دارای ذخایر فراوان سنگ‌آهن است و در تولید سنگ‌آهن رتبه دهم را در جهان به خود اختصاص داده است. ذخایر گاز طبیعی ایران در جایگاه دوم جهان قرار دارد.
تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۱.۸۲ میلیارد تن بود.
ایران با تولید ۲۹ میلیون تن و رشد ۱۳.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی، سهم ۱.۶ درصدی از فولاد خام جهان را به خود اختصاص داد.
ایران با سهم ۶۲ درصدی تولید فولاد، در رده نخست تولید در خاورمیانه است.
بعد از ایران، عربستان سعودی با سهم ۱۷ درصدی قرار دارد. ایران در نظر دارد تا در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام دست‌یابد.(میزان تولید در حال حاضر ۳۹.۴ میلیون تن در سال است)
هدف شرکت فولاد خوزستان، تولید ۳.۸ میلیون تن و صادرات ۲ میلیون تن شمش فولادی به عنوان بزرگترین شمش فولادی کشور است.
در سال ۲۰۱۹، مصرف فولاد‌خام در چین تقریباً ۹۴۰ میلیون تن بود. انتظار می‌رود بزرگترین اقتصاد آسیا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ وارد مرحله رکود شود، زیرا بازار ضایعات فولاد و بازیافت فولاد می‌تواند مشکلاتی را برای بخش تولید فولاد ایجاد کند.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد ساخت‌و‌‌ساز در چین با رشد نرمالی رو‌به‌رو باشد که این موضوع در کنار موضوع قبلی می‌تواند باعث تعادل در بازار فولاد جهانی شود.

معرفی فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه‌کننده محصولات نیمه‌نهایی فولادی (اسلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشور به روش قوس الکتریک است.

این شرکت اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی است.

وجود منابع گاز، برق و آب و امکان ارتباط حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای و نزدیکی به دریا موجب سهولت صادرات و رشد سودآوری شرکت را فراهم آورده است.

[supsystic-tables id=2]

ترکیب سهامداری شرکت فولاد خوزستان

معرفی شرکت فولاد خوزستان
شرکت فولاد خوزستان، در سه حوزه فرآوری سنگ آهن، آهک سازی و فولادسازی فعالیت دارد

معرفی فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت ۳.۸ میلیون تن در سال مقاطع فولادی را تولید می‌کند. محدوده فعالیت شرکت فولاد خوزستان شامل سه مرحله فرآوری سنگ‌آهن، آهک‌سازی و فولادسازی است.

ترکیب تولید شرکت با تکیه بر ظرفیت اسمی به شرح ذیل است:

فرآیند تولید و محصولات شرکت فولاد خوزستان

شرکت طی فرآیند تولید خود، ابتدا سنگ‌آهن (کنسانتره سنگ‌آهن) را می گیرد و آن را تبدیل به گندله و سپس تبدیل به آهن اسفنجی می‌کند. در پایان این فرآیند اسلب، بلوم و بیلت نیز حاصل می‌شود.

تلاش بر این است که ضرایب تبدیل مواد‌ معدنی رعایت و نیز تمام آهن اسفنجی و گندله مصرف ‌شود. در برخی از سالها و به واسطه افزایش تولید، شرکت اقدام به خرید گندله می‌کند.

برخی از تامین‌کنندگان مواد‌اولیه این شرکت شامل شرکت‌های چادرملو، گل‎‌گهر و توسعه فراگیر سناباد(شرکت زیرمجموعه) می‌باشند.

فولاد خوزستان در نظر دارد تا چرخه تولید خود را تا نورد گرم توسعه دهد، به همین دلیل سالهاست در تلاش برای خرید فولاد اکسین است.

شرکت فولاد خوزستان ۱۳ درصد از تولید اسلب ایران و ۱۲ درصد از تولید بلوم و بیلت ایران را به خود اختصاص داده است.

از مهمترین مقاصد صادراتی شرکت فولاد خوزستان می‌توان به کشورهای منطقه منا و خاور دور اشاره کرد. ۵۸ درصد از تولید شرکت، در بازارهای داخلی و مابقی به سایر کشورها صادر می‌شود.

زنجیره ارزش گروه (سرمایه‌گذاری‌های شرکت)

زنجیره ارزش گروه فولاد- شرکت آیکو

فولاد شادگان
۸۰۰ هزار تن اسفنجی
۸۰۰ هزار تن شمش فولادی

 

فولاد خوزستان
۳.۸ میلیون تن شمش فولادی
۳.۹ میلیون تن آهن اسفنجی
۶.۲ میلیون تن گندله
توسعه فراگیر سناباد
۲.۵ میلیون تن کنسانتره
۲.۵ میلیون تن گندله

فولاد شادگان با تولید ۸۰۰ هزار تن اسفنجی، خط تولید ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی را در خرداد ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رساند. گروه فولاد خوزستان در تلاش است در جهت تکمیل زنجیره تولید خود شرکت فولاد اکسین را خریداری نماید اما به نظر می‌رسد بر سر قیمت با فروشنده به توافق نخواهند رسید. هر چند مدیرعامل این مجموعه بارها به خرید این مجموعه برای برنامه‌های آتی اشاره کرده است.

علاوه بر آن شرکت فولاد خوزستان در نظر دارد تا به دلیل مشکلات قطعی برق، که در تابستان سال ۱۴۰۰ با آن روبه‌رو شده بود یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را در نزدیکی کارخانه احداث نماید.

تاریخچه افزایش سرمایه و سیاست تقسیم سود فولاد خوزستان

تاریخچه افزایش سرمایه فولاد خوزستان - سبدگردان آیکو
تاریخچه افزایش سرمایه و سیاست تقسیم سود فولاد خوزستان – سبدگردان آیکو

افزایش سرمایه‌های شرکت عموما به دلیل جبران مخارج سرمایه‌ای برای طرح‌های توسعه است.
سیاست تقسیم سود فولاد خوزستان

سیاست تقسیم سود فولاد خوزستان

رقبای فولاد خوزستان(فعال در بازار سرمایه)

از جمله رقبای داخلی این شرکت می‌توان به شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد، فولاد کاوه جنوب کیش، ذوب‌آهن نظنز و فولاد کاویان اشاره کرد. میزان تولید انواع محصولات فولادی در این شرکت‌ها به شرح جدول زیر است.

[supsystic-tables id=3]

مفروضات تحلیل

[supsystic-tables id=4]

نرخ جهانی بلوم و بیلت براساس وضعیت فعلی بازارهای جهانی در نظر گرفته شده است. براساس پیش‌بینی‌ها، گپ قیمتی این دو محصول به سمت صفر میل می‌کند.

نرخ دلار با توجه به دو سناریو توافق یا عدم توافق ایران با گروه ۱+۴ مورد بررسی قرار گرفته است و ۲۷۰،۰۰۰ ریال برابر با حداقل مقدار نرخ دلار برای سال ۱۴۰۱ است.

قیمت‌گذاری کنسانتره و گندله، براساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان است و این ضرایب با توجه به آخرین نرخ‌های بورس کالا تعیین شده است.

نرخ فروش محصولات داخلی با نرخ‌های صادراتی شرکت مقایسه و discount/premium %10-15 ±

مشاهده شد. به همین دلیل برای سال ۱۴۰۰ نرخ‌های داخلی برابر با نرخهای‌صادراتی (حاصل ضرب نرخ دلاری در دلار)، و برای ۱۴۰۱ با ۱۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است

در سال ۱۴۰۱ دولت در نظر دارد تا نرخ سوخت شرکت‌های فولادی را براساس ۴۰ % نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ محاسبه نماید.

نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ در حال حاضر (آذرماه ۱۴۰۰) حدود ۱۳ تا ۱۴ سنت است. پیش‌بینی می‌شود این عدد برای سال بعد، ۱۸ سنت باشد.

لازم به ذکر است که امکان افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، بیش از ۱۸ سنت برای سال آتی است اما با توجه به سقف ۵۰۰۰ تومانی اعلام شده برای گاز فولادی‌ها توسط خاندوزی وزیر اقتصاد، سقف ۱۸ سنت در نظر گرفته شده است.

برآورد مقدار تولید شرکت

برآورد میزان تولید فولاد خوزستان در سال های 1400 و 1401 - سبدگردان آیکو
برآورد تولید شرکت به شرح جدول زیر است:

در این تحلیل میزان تولید اسلب برابر با سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۰ برای این محصول برابر با ۲ برابر تولید ۶ ماهه اول سال در نظر گرفته شد و مابقی محصولات متناسب با تولید اسلب و میزان نیاز آن در نظر گرفته شد.

برآورد میزان تولید فولاد خوزستان در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ – سبدگردان آیکو

برآورد مقدار فروش شرکت

میزان فروش شرکت و برآورد آن به شرح نمودار زیر است.

شرکت تمام محصولات نهایی خود را به فروش رسانده و از این میزان فروش خود حدود ۶۰ درصد را در بازار داخل و از طریق بورس کالا به فروش می‌رساند و مابقی را صادر می‌کند.

شرکت‌های صنعت فولاد شادگان، شرکت الگو تجارت آتیه، شرکت مجتمع فولاد روهینا جنوب، شرکت صنعتی فولاد ایران، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت سپید پرشین فولاد آریا از جمله مشتریان این شرکت به حساب می‌آیند.

نحوه قیمت‌گذاری محصولات

شرکت فولاد خوزستان محصولات خود را در بازار داخل در بورس کالا و براساس قیمت‌گذاری این بورس می‌فروشد.

در بازار صادراتی نیز محصولات اسلب، بلوم و بیلت با توجه به قیمت‌های جهانی و به دلیل تحریم‌ها با مقداری تخفیف، که میزان آن نوسان ۱۰ تا ۲۰ درصدی دارد، به فروش می‌رسد.
نحوه قیمت گذاری محصولات فولاد خوزستان- شرکت سرمایه گذاری آیکو
نحوه قیمت گذاری محصولات فولاد خوزستان- شرکت سرمایه گذاری آیکو

برآورد نرخ فروش شرکت

برآورد نرخ فروش شرکت فولاد- سرمایه گذاری آیکو
برآورد نرخ فروش شرکت فولاد- سرمایه گذاری آیکو
برآورد نرخ فروش شرکت فولاد- سرمایه گذاری آیکو

برآورد بهای تمام شده شرکت

میلیون ریال ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ کارشناسی ۱۴۰۰ کارشناسی ۱۴۰۱
مواد مستقیم مصرفی ۴۹,۷۰۰,۵۷۰ ۶۲% ۷۲,۹۸۳,۱۱۴ ۶۲% ۱۳۷,۷۵۷,۴۶۹ ۷۱% ۲۴۸,۰۴۴,۱۶۱ ۷۲% ۲۸۷,۱۲۹,۱۸۶ ۶۸%
دستمزد مستقیم تولید ۱,۵۶۲,۷۸۰ ۲% ۲,۳۴۲,۸۲۴ ۲% ۳,۵۰۵,۲۴۷ ۲% ۵,۷۹۵,۳۴۰ ۲% ۸,۱۱۳,۴۷۶ ۲%
سربار تولید ۲۸,۹۴۹,۳۷۹ ۳۶% ۴۲,۲۱۸,۶۲۱ ۳۶% ۵۲,۲۰۳,۲۵۴ ۲۷% ۹۰,۵۰۲,۶۶۵ ۲۶% ۱۲۴,۱۷۲,۴۷۶ ۳۰%
جمع ۸۰,۲۱۲,۷۲۹ ۱۰۰% ۱۱۷,۵۴۴,۵۵۹ ۱۰۰% ۱۹۳,۴۶۵,۹۷۰ ۱۰۰% ۳۴۴,۳۴۲,۱۶۶ ۱۰۰% ۴۱۹,۴۱۵,۱۳۸ ۱۰۰%
موجودی کالای ساخته شده اول دوره ۲,۶۰۱,۵۴۰ ۳% ۷,۱۶۷,۶۹۴ ۶% ۶,۷۲۴,۲۳۰ ۴% ۰ ۰% ۰ ۰%
موجودی کالای ساخته شده پایان دوره (۷,۱۶۷,۶۹۴) -۹% (۶,۷۲۴,۲۳۰) -۶% (۱۶,۳۱۷,۱۶۸) -۹% ۰ ۰% ۰ ۰%
بهای تمام شده کالای فروش رفته ۷۵,۶۴۶,۵۷۵ ۱۰۰% ۱۱۷,۹۸۸,۰۲۳ ۱۰۰% ۱۸۳,۸۷۳,۰۳۲ ۱۰۰% ۳۴۴,۳۴۲,۱۶۶ ۱۰۰% ۴۱۹,۴۱۵,۱۳۸

۱۰۰%

با توجه به اقلام بهای تمام شده مشاهده می‌شود که حدود ۶۵ تا ۷۵ درصد از بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی است که این مواد شامل سنگ‌آهن (کنسانتره)، آهن اسفنجی و گندله خریداری است، نرخ‌های آن براساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود که در قسمت مفروضات در این خصوص صحبت شد.

فولاد خوزستان مواد اولیه خود را از چادرملو، گل‌گهر، سنگ‌آهن گهرزمین تهیه می‌کند همچنین این شرکت بخشی از مواد اولیه خود را از فولاد شادگان و همچنین صنعتی و معدنی توسعه فراگیر که از شرکت‌های فرعی است، تهیه می‌کند.

دستمزد شرکت براساس نرخ تورم افزایش یافته است. در خصوص سربار نیز در ادامه به تفصیل صحبت می‌شود.
بهای تمام شده محصولات شرکت فولاد خوزستان
بهای تمام شده محصولات شرکت فولاد خوزستان

برآورد بهای تمام شده شرکت

سنگ‌آهن اولین منبع آهن در صنایع آهن و فولاد است به همین دلیل نقش سنگ‌آهن در این صنعت چشمگیر بوده و نغیرات قیمتی آن بر روی این صنعت تاثیرگذار است.

اکثر تولید‌گنندگان سنگ‌آهن ایران در اختیار سایت های دولتی از جمله شرکتهای چادرملو سنگ‌آهن مرکزی بافق و سنگ‌آهن سنگان است این شرکتها حدود ۹۰ درصد از تولید سنگ‌آهن را در اختیار دارند و مابقی در دست معادن خصوصی قرار دارد.

همان طور که گفته شد فولاد خوزستان از شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و توسعه فراگیر سناباد(زیر مجموعه)سنگ‌آهن و از فولاد شادگان(زیرمجموعه) آهن‌اسفنجی تهیه می‌کند. لازم به ذکر است که شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران(بافق) نیز طبق قرارداد، سنگ‌آهن در اختیار شرکت می‌گذارد.

مقدار و نرخ مواد مستقیم مصرفی

در سال‌های گذشته نرخ مواد اولیه شرکت‌های فولادی شامل کنسانتره‌سنگ‌آهن، گندله و آهن‌اسفنجی براساس مصوبه وزارت صمت ضریبی از شمش فولاد خوزستان (بلوم و بیلت) تعیین شده که این ضرایب به ترتیب ۱۶، ۲۳.۵ و ۵۰ درصد بود.

به دنبال عرضه این محصولات در بورس کالا و همچنین با رشد قیمت‌های جهانی در سال ۹۹، عملا این شیوه و این ضرایب قیمت‌گذاری از دستور وزارت صمت خارج و به توافقی بین شرکت‌های فولادی و معدنی تبدیل شد و ما شاهد رشد این ضرایب در معاملات بورس کالا بودیم که این رشد در مفروضات شرکت در نظر گرفته شد.

مقدار مواد مصرفی نیز با توجه به مقدار تولید و نیاز مواد اولیه مورد بررسی قرار گرفت به عبارتی مقدار مواد مصرفی ضریبی از مقدار تولید لحاظ شد.

تن ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ کارشناسی ۱۳۹۹ کارشناسی ۱۴۰۰
گندله خریداری ۰ ۰% ۱۱۴,۳۴۵ ۲% ۵۵۰,۳۵۳ ۸% ۵۵۴,۶۱۴ ۸%
آهن قراضه و چدن ۱۴۸,۲۶۶ ۲% ۲۰۱,۸۳۳ ۳% ۱۴۹,۵۸۶ ۲% ۱۵۱,۲۲۵ ۲%
اسفنجی خریداری شده ۶۹۸,۳۳۳ ۱۱% ۶۴۱,۹۳۵ ۱۰% ۴۸۵,۳۹۵ ۷% ۴۹۱,۹۰۸ ۷%
مواد افزودنی ۱۵۱,۹۱۰ ۲% ۱۶۵,۶۲۹ ۳% ۱۵۳,۲۶۲ ۲% ۱۵۴,۹۴۲ ۲%
فروآلیاژها ۵۵,۰۵۷ ۱% ۵۴,۲۲۳ ۱% ۳۳,۵۰۹ ۰% ۳۴,۰۸۶ ۰%
سنگ‌آهن ۵,۳۲۵,۱۹۷ ۸۳% ۵,۲۹۸,۶۴۷ ۸۲% ۵,۵۵۹,۶۹۲ ۸۰% ۵,۶۲۱,۱۰۴ ۸۰%
جمع ۶,۳۷۸,۷۶۳ ۱۰۰% ۶,۴۷۶,۶۱۲ ۱۰۰% ۶,۹۳۱,۷۹۸ ۱۰۰% ۷,۰۰۷,۸۷۹ ۱۰۰%
نرخ/ریال ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ کارشناسی ۱۴۰۰ کارشناسی ۱۴۰۱
گندله خریداری ۶,۶۵۸,۹۶۱ ۰ ۲۸,۴۸۸,۲۱۵ ۳۲,۰۵۷,۵۲۶ ۳۶,۶۹۱,۹۲۹
آهن قراضه و چدن ۱۹,۸۹۳,۷۰۸ ۳۵,۹۵۶,۹۰۲ ۶۹,۴۲۷,۵۱۷ ۱۱۰,۴۰۰,۰۰۰ ۱۲۶,۳۶۰,۰۰۰
اسفنجی خریداری شده ۱۳,۳۱۲,۲۸۸ ۲۱,۰۶۶,۳۵۵ ۴۱,۴۸۵,۲۶۴ ۶۹,۰۰۰,۰۰۰ ۷۸,۹۷۵,۰۰۰
مواد افزودنی ۰ ۱۷,۵۰۴,۹۵۰ ۲۶,۰۹۹,۸۸۰ ۶۲,۱۰۰,۰۰۰ ۷۱,۰۷۷,۵۰۰
فروآلیاژها ۳۳,۶۱۱,۵۴۲ ۱۲۱,۵۲۲,۴۰۴ ۱۵۳,۱۱۶,۲۶۱ ۲۹۱,۱۸۰,۰۰۰ ۳۳۳,۲۷۴,۵۰۰
سنگ‌آهن ۵,۱۲۹,۱۶۱ ۸,۰۹۹,۷۹۳ ۱۵,۳۳۰,۵۲۸ ۲۸,۹۸۰,۰۰۰ ۳۳,۱۶۹,۵۰۰

 

ضرایب قیمتی مواد اولیه در بورس کالا

ضرایب قیمتی مواد اولیه در بورس کالا - شرکت سبدگردان ازش پرداز آریان
ضرایب قیمتی مواد اولیه در بورس کالا – شرکت سبدگردان ازش پرداز آریان

هزینه سربار در فولاد خوزستان

میلیون ریال ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ کارشناسی ۱۴۰۰ کارشناسی ۱۴۰۱
هزینه حمل و نقل و انتقال ۵۵۷,۷۰۵ ۲% ۸۱۵,۲۲۵ ۲% ۱,۶۷۳,۹۵۳ ۳% ۲,۳۴۰,۹۱۷ ۳% ۲,۷۴۵,۲۱۲ ۲%
هزینه مواد مصرفی ۱۱,۹۹۰,۹۲۴ ۴۱% ۱۹,۹۸۱,۹۹۴ ۴۷% ۲۲,۰۲۹,۹۹۱ ۴۲% ۲۸,۵۹۰,۹۷۶ ۳۲% ۴۰,۴۶۶,۰۲۱ ۳۳%
هزینه انرژی (آب، برق، گاز و سوخت) ۶,۶۸۰,۷۱۱ ۲۳% ۷,۸۷۰,۷۲۱ ۱۹% ۷,۷۲۲,۰۴۳ ۱۵% ۳۲,۱۶۰,۳۷۳ ۳۶% ۴۶,۶۹۶,۴۵۴ ۳۸%
سایر هزینه ها ۹,۷۲۰,۰۳۹ ۳۴% ۱۱,۸۴۰,۳۵۲ ۲۸% ۱۵,۴۸۰,۹۵۱ ۳۰% ۲۲,۱۰۲,۰۷۲ ۲۴% ۲۸,۹۵۶,۴۶۲ ۲۳%
جمع ۲۸,۹۴۹,۳۷۹ ۱۰۰% ۴۲,۲۱۸,۶۲۱ ۱۰۰% ۵۲,۲۰۳,۲۵۴ ۱۰۰% ۹۰,۵۰۲,۶۶۵ ۱۰۰% ۱۲۴,۱۷۲,۴۷۶ ۱۰۰%

سربار شرکت حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از بهای تمام شده را شامل می‌شود و هزینه انرژی یکی از اقلام سربار شرکت نیز حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از سربار طی داده‌های تاریخی است.

هزینه انرژی شامل هزینه گاز، برق و آب است که وزن گاز حدود ۳۵ درصد از هزینه انرژی، برق حدود ۴۲ درصد و مابقی مربوط به آب مصرفی است، طی بررسی‌های صورت‌گرفته نرخ برق برای شرکت‌های فولادی در حدود ۲ سنت و گاز طی سالهای اخیر در حدود ۱.۵ سنت در نظر گرفته می شد.

برای برآورد نرخ گاز باید متذکر شد که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، کابینه اقتصادی دولت در نظر دارد تا نرخ سوخت شرکت‌های فولادی را براساس ۴۰ درصد خوراک شرکت‌های پتروشیمی لحاظ نماید. بنابراین این نرخ متناسب با نرخ گاز پتروشیمی رشد خواهد کرد و همان طور که گفته شد نرخ خوراک با محدودیت سقف ۵۰۰۰ تومانی اعلام شده ۱۸ سنت لحاظ شد.

در مورد برآورد نرخ برق باید متذکر شد که میزان افزایش آن برای سال ۱۴۰۱ هنوز مشخص نیست و با فرض ۲ سنت برای هر کیلووات ساعت این رقم ۵۴۰۰ ریال برآورد شده و منتج به سود ۱,۴۰۱ ریالی برای فولاد خوزستان می‌شود.

اگر نرخ برق به صورت ریالی و از ۵۴۰۰ تا ۷۴۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یابد سود فولاد خوزستان به اندازه ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. (۱,۲۶۴ ریال سود هر سهم برای سال ۱۴۰۱)

برآورد صورت سود و زیان شرکت

صورت سود و زیان ۱۳۹۷ % ۱۳۹۸ % ۱۳۹۹ % کارشناسی ۱۴۰۰ % کارشناسی ۱۴۰۱ %
فروش ۱۱۳,۱۳۱,۷۶۸ ۱۰۰% ۱۵۸,۴۰۷,۸۱۳ ۱۰۰% ۳۰۶,۴۶۷,۰۲۸ ۱۰۰% ۵۲۶,۶۰۵,۶۶۴ ۱۰۰% ۶۴۱,۴۴۴,۶۸۵ ۱۰۰%
بهای تمام شده کالای فروش رفته -۷۵,۶۴۶,۵۷۵ -۶۷% -۱۱۷,۹۸۸,۰۲۳ -۷۴% -۱۸۳,۸۷۳,۰۳۲ -۶۰% -۳۴۴,۳۴۲,۱۶۶ -۶۵% -۴۱۹,۴۱۵,۱۳۸ -۶۵%
سود (زیان) ناخالص ۳۷,۴۸۵,۱۹۳ ۳۳% ۴۰,۴۱۹,۷۹۰ ۲۶% ۱۲۲,۵۹۳,۹۹۶ ۴۰% ۱۸۲,۲۶۳,۴۹۸ ۳۵% ۲۲۲,۰۲۹,۵۴۶ ۳۵%
هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی -۶,۱۱۱,۷۶۳ -۵% -۷,۳۹۴,۶۹۴ -۵% -۱۲,۳۰۱,۲۱۸ -۴% -۲۱,۲۶۹,۹۲۸ -۴% -۲۷,۷۷۸,۶۷۹ -۴%
خالص سایر درآمدها(هزینه ها)ی عملیاتی ۳۲۴,۷۲۱ ۰% ۳,۸۰۱,۹۲۲ ۲% ۳,۹۸۰,۶۸۷ ۱% ۵۴۶,۳۸۱ ۰% ۱,۰۳۰,۰۰۳ ۰%
سود (زیان) عملیاتی ۳۱,۶۹۸,۱۵۱ ۲۸% ۳۶,۸۲۷,۰۱۸ ۲۳% ۱۱۳,۷۷۱,۱۷۷ ۳۷% ۱۶۱,۵۳۹,۹۵۱ ۳۱% ۱۹۵,۲۸۰,۸۷۰ ۳۰%
هزینه های مالی -۲,۸۰۵,۱۳۱ -۲% -۲,۷۵۳,۸۷۷ -۲% -۲,۹۳۱,۵۲۹ -۱% -۳,۵۳۵,۳۵۰ -۱% -۳,۵۳۵,۳۵۰ -۱%
خالص سایر درامدها و هزینه های غیرعملیاتی ۴,۳۵۲,۴۷۸ ۴% ۱,۹۱۸,۵۲۳ ۱% ۴,۸۰۶,۲۹۰ ۲% ۵,۱۹۰,۹۴۶ ۱% ۳,۸۱۳,۵۸۱ ۱%
سود (زیان) خالص عملیات در حال تداوم قبل از مالیات ۳۳,۲۴۵,۴۹۸ ۲۹% ۳۵,۹۹۱,۶۶۴ ۲۳% ۱۱۵,۶۴۵,۹۳۸ ۳۸% ۱۶۳,۱۹۵,۵۴۷ ۳۱% ۱۹۵,۵۵۹,۱۰۱ ۳۰%
مالیات -۱,۶۹۵,۱۲۹ -۱% -۲,۵۹۵,۷۹۳ -۲% -۳,۹۸۸,۲۵۶ -۱% -۱۲,۳۹۴,۲۵۷ -۲% -۲۷,۴۵۷,۲۰۴ -۴%
سود (زیان) خالص ۳۱,۵۵۰,۳۶۹ ۲۸% ۳۳,۳۹۵,۸۷۱ ۲۱% ۱۱۱,۹۸۸,۲۵۶ ۳۷% ۱۵۰,۸۰۱,۲۹۰ ۲۹% ۱۶۸,۱۰۱,۸۹۷ ۲۶%
سود هر سهم پس از کسر مالیات ۱,۶۵۶ ۱,۷۵۳ ۲,۲۳۳ ۳,۰۱۶ ۱,۴۰۱
سرمایه ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سود بر اساس آخرین سرمایه ۱,۲۵۷ ۱،۴۰۱

 

جدول تحلیل حساسیت

جدول تست حساسیت محصولات است
این جدول برای دو متغیر دلار و نرخ بلوم و بیلت بر حسب دلار است.

این جدول برای دو متغیر دلار و نرخ گاز بر حسب سنت است.

نتایج برآوردی

شرح واحد مقدار
برآورد سود سال ۱۴۰۰ براساس آخرین سرمایه ریال ۱,۲۵۷
برآورد سود سال ۱۴۰۱ ریال ۱,۴۰۱
P/E تعدیل شده مرتبه ۴.۳
برآورد قیمت سهم ریال ۷,۳۰۸
بازده مورد انتظار سهم درصد ۹%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *