جستجو

تحلیل تکنیکال: پالایش نفت اصفهان (شپنا)

تحلیل تکنیکال شپنا - پلایشگاه نفت اصفهان

تحلیل تکنیکال شپنا/ پالایش نفت اصفهان

سعید بیتی ، معاون تحقیق و توسعه آیکو و مدیرعامل شرکت آیکوتک

نمودار قیمتی روزانه سهم پس از طی روند صعودی با شیب بسیار کم در طول مدت ۵ ساله، از ابتدای سال جاری با شیب زیادی به صعود خود ادامه داده و توانسته در میانه مرداد ماه به حداکثر قیمت ۵۳.۰۰۰ برسد. ولی در ادامه همانطور که در شکل زیر قابل مشاهده است، خط روند کوتاه مدت سهم به داخل ریزش کرده و قیمت سهم از میانه مرداد سیر نزولی داشته است.

نمودار قیمتی روزانه سهم شپنا

همچنین با ترسیم خط روند داخلی سهم ملاحظه می شود که محدوده قیمتی ۲۵.۵۰۰ به عنوان نقطه حمایتی مهمی در این سهم محسوب شده و نیازمند حمایت قوی به منظور حرکت صعودی مجدد در این سهم می باشد.

خط روند داخلی سهم شپنا

 

در شکل زیر نمودار هفتگی میان مدت سهم را مشاهده می کنیم که اوایل سال جاری توانسته سقف کانال میان مدت خود را بشکند و به اندازه بیش از عرض کانال صعود کرده و مجددا به سمت سقف کانال در حال بازگشت است.

نمودار هفتگی میان مدت سهم شپنا

همچنین در نمودار هفتگی بلندمدت، قیمت سهم پس از شکست سقف کانال و کمی صعود، مجددا در حال نزدیک شدن به سقف کانال بوده و باید دید آیا در این مورد حمایت قرار می گیرد یا خیر. در صورت عدم حمایت، به داخل کانال ریزش کرده و امکان کاهش تا نیمه کانال برای این سهم وجود دارد.

نمودار هفتگی بلند مدت سهم شپنا

در الگوی فیبوناچی بازگشتی داخلی سهم، قیمت تا نزدیک محدوده ۵۰% اصلاح کرده و قیمت ۲۹.۴۸۸ محدوده حمایتی برای سهم به حساب می آید که در صورت عدم حمایت، قیمت سهم تا محدوده ۶۱.۸% (۲۳.۷۴۳) ریزش خواهد کرد.

الگوی فیبوناچی بازگشتی داخلی سهم شپنا

در موج شماری الیوت در روند کوتاه مدت سهم، در صورت حمایت قیمتی در محدوده های ذکر شده در بالا، احتمال ورود به موج ۵ و شروع حرکت صعودی در سهم وجود دارد.

موج شماری الیوت در روند کوتاه مدت سهم شپنا

اندیکاتور CCI در محدوده اشباع فروش قرار داشته و در محدوده مناسب برای خرید می باشد، و پس حرکت از زیر محدوده ۱۰۰- به سمت بالا در صورتی که توان شکستن آن و صعود را داشته باشد می تواند در کنار تایید سایر اندیکاتورها و روند قیمتی سهم، سیگنالی مبنی بر ورود به سهم باشد.

اندیکاتور CCI

در اندیکاتور MACD به نظر می رسد خط سیگنال در حال خروج از فضای میله ای در زیر خط صفر است که می‌تواند نوید دهنده رشد و بازگشت روند قیمت در این سهم باشد.

اندیکاتور MACD

اندیکاتور RSI در حال تشکیل الگوی دوقلوی کف بوده و در صورت حمایت قیمتی در روزهای آتی، روند صعودی خود را آغاز خواهد کرد.

اندیکاتور RSI

اندیکاتور stochastic زیر محدوده ۲۰% (اشباع فروش) قرار داشته و هنوز سیگنالی مبنی بر خرید سهم مشاهده نشده است. البته باید در نظر داشت این محدوده برای خرید مناسب بوده و در صورت ایجاد حمایت در این سهم و تایید سایر اندیکاتورها و روندهای قیمتی، می توان وارد پوزیشن خرید شد.

اندیکاتور stochastic

نمودار حجم متوارن نیز پس از یک روند صعودی، شکسته شده و به زیر خط روند ریزش کرده و در حال حاضر در یک روند نزولی به سر می برد و در صورت عدم شکست خط روند نزولی، به حرکت خود ادامه خواهد داد.

نمودار حجم متوارن

در اندیکاتور Ichimoku cloud  خط تغییر روند و قیمت بازار هر دو پایین تر از خط استاندارد قرار دارند که سیگنالی مبنی بر حرکت نزولی سهم است

اندیکاتور Ichimoku cloud

نتیجه: با توجه به بررسی روند قیمتی سهم و مشاهده روند اندیکاتورها در آن، آنچه در اینجا پیشنهاد می گردد، مشاهده روند سهم و زیر نظر گرفتن آن به منظور اطمینان از ایجاد حمایت قیمتی در سهم بوده که پس از بررسی و تایید اندیکاتورها بتوان وارد پوزیشن خرید در این سهم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *