جستجو

وظیفه سبدگردان چیست؟

وظیفه سبدگردان چیست؟

سبدگردان شخصی حقوقی است که با کسب سود و نفع بیشتر، امور مربوط به خرید و فروش و مدیریت ریسک اشخاص حقیقی را کنترل می کند. اما سوال اصلی اینجا است که وظیفه سبدگردان چیست؟
به طور کلی از مهم ترین وظایف سبدگردان ها و شرکت سبدگردانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصمیم به انجام معاملات با توجه به میزان ریسک پذیری سرمایه گذار
  • تصمیم به نگهداری سهام از صنایع مختلف در بازه زمانی مختلف
  • تصمیم به خرید سهام از صنایع مختلف در بازه های زمانی مختلف
  • تصمیم به فروش سهام از صنایع مختلف در بازه های زمانی گوناگون
  • تصمیم به خرید یا فروش اوراق بهادار به نام سرمایه گذاری معین
  • تشخیص زمان مناسب برای معامله با استفاده از تکنیک های بورس
  • ایجاد یک سبد اختصاصی مناسب با سرمایه سرمایه گذار
  • ایجاد سبد اختصاصی در بورس کالا و ارز با توجه به علاقه سرمایه گذار
  • فعالیت یا عدم فعالیت در نماد های مختلف با توجه به اعلام سرمایه گذار

داشتن اطلاعات کافی درباره بورس

شروع هر فعالیتی به اطلاعات کافی و لازم در آن زمینه نیاز دارد. ورود به بازار سرمایه نیاز به تحقیق، مطالعه و اطلاعات بیشتری در این زمینه دارد. استفاده از افراد با تجربه نیز کمک شایانی به شما می کند. بنابراین ابتدا اطلاعات خود را در مورد بورس کامل کنید، سپس وارد بازار سرمایه شوید.
اطلاعات لازم در زمینه بازار بورس شامل دو بخش است:

  • نحوه ورود به بورس
  • نحوه انجام معاملات و تحلیل سهم

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از سایت‌های آموزشی معتبر و سامانه مجازی معاملات مربوط به سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده کنید. سایت مدیریت فناوری بورس تهران تسه مهم‌ترین سایت‌هایی است که لازم است سهامداران با آن آشنا شوند. در این سایت‌ اطلاعات و فایل‌های صوتی قرار داده شده تا افراد بتوانند از آنها استفاده کنند. اما این پروسه خیلی زمان بر است به همین علت افرادی که زمان کافی برای این موضوع رو ندارند باید به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق و سبدگردانی سرمایه گذاری کنند.

مطلب پیشنهادی: سبدگردانی با سرمایه کم

آشنایی با قوانین و اصطلاحات بورس

بازار سرمایه به عنوان یکی از مناسب ترین ساز و کارها برای تأمین مالی شرکت های مختلف و هم چنین سرمایه گذارای افراد جامعه با سرمایه های خرد و کلان به شمار میرود که تا حد بسیار زیادی میتواند به عنوان ابزاری برای مدیریت ریسک های اقتصادی به شمار برود.
سازمان بورس اوراق بهادار یک موسسه عمومی غیردولتی که دارای شخصیت حقوقی مستقل از اعضاء است قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد و به دلیل الزام به فعالیت در یک چهارچوب شفاف و با نظارت دائمی و مستمر محل بسیار مساعدی برای تجمیع سرمایه های اندک به شمار میرود. این سازمان به دلیل ماهیت عملکرد خود مکلف به تبعیت از قوانین و مقرراتی است تا نظم بازار سرمایه مختل نگردد.
مهم ترین قوانینی که بر بورس حاکم است عبارت است از: قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و قانون مبارزه با پولشویی. در هریک از این قوانین برای نهادهای مالی وابسته به بورس الزامات و تکالیفی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در نظر گرفته شده است. دانستن تمامی این قوانین شالید الزامی برای معامله کردن نداشته باشد اما برای سرمایه گذاری موفق لازم است .

آشنایی با تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis یکی از مدل های است که تحلیلگران بازار سرمایه برای ارزیابی سهام‌ها و تشخیص موقعیت‌های مناسب از آن استفاده می‌کنند. این روش کاملاً مبتنی بر نمودارها، جدول‌ها، روند ارزش سهام، آمار و ارقام و محاسبات ریاضی است.
تحلیل تکنیکال به این صورت است که شما با بررسی سابقه یک سهام و کشف الگوهای پیشروی آن، رفتار یک سهام را درمی‌آورید و مطابق آن برای خرید و فروش تصمیم می‌گیرید.
به عنوان نمونه سهامی را بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید روند این سهام به این گونه است که پس از مقداری رشد طی بازه زمانی مشخصی، به طور معمول ریزش قیمت دارد و این الگو به طور مداوم تکرار می‌شود. در نتیجه ابتدا صبر می‌کنید تا زمان ریزش فرا برسد. زمانی‌که ریزش به آخرین حد خود رسید اقدام به خرید سهام می‌کنید و سپس در اوج و پیش از ریزش دوباره اقدام به فروش آن می‌کنید. آشنایی به این علم هم نیاز به برگزاری جلسه های آموزشی متعدد دارد .

آشنایی با تحلیل بنیادی

آنالیز و بررسی سهام های از طریق تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) به یکی از مهم‌ترین روش های سرمایه گذاری اشاره دارد . اینکه آیا سهام شرکت مورد نظر شما ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا خیر. در تحلیل بنیادی، به بررسی ارزش سهام یک شرکت با تمرکز بر عوامل زیرزمینه‌ای اثرگذار بر تجارت اصلی آن کسب‌و‌کار و وضعیتش در آینده، می‌پردازیم. شما می‌توانید تحلیل بنیادی را برای یک صنعت یا اقتصاد به صورت کلی انجام دهید. به عبارتی دیگر، منظور از تحلیل بنیادی بررسی پایه‌ای هر موردی است که نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی شرکت موردنظر باشد. تحلیل بنیادی به موارد واضحی مانند درآمد و سود تا نسبت فروش شرکت به کل فروش صنعت مربوطه و کیفیت مدیریت آن می‌پردازد.

داشتن تجربه کافی در بورس

بازار سرمایه، بازاری بسیار منعطف است و نسبت به هر گونه اخبار و یا رفتاری، حساسیت نشان می دهد؛ تا جایی که می توان گفت وضعیت یک بازار بورس پویا، نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشور است. بنابراین، تصمیم گیری در مورد خرید و فروش سهام، نیازمند داشتن آگاهی، تجربه و دانش کافی است و یک سرمایه گذار باید نسبت به شرایط اقتصادی کشور، شرایط کلی بورس، وضعیت صنایع، وضعیت شرکت های بورسی و مسائل بنیادی اطلاعات کافی داشته باشد. متاسفانه در بین سرمایه گذاران، کسانی هستند که با تصمیم های احساسی و هیجانی خود، متحمل زیان می شوند. به همین دلیل از جمله الزامات ورود به بازار بورس، پرهیز از تصمیم ها و خرید و فروش هیجانی است. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم تا کمی درباره خرید و فروش هیجانی در بورس و راه های پیشگیری از آن صحبت کنیم. داشتن تجربه کافی در بورس تنها راهی است که می تواند باعث شود شما از هیجانات بازار نه تنها ضررننکنید بلکه سود هم کسب کنید.

سرمایه گذاری متناسب با ریسک پذیری سرمایه گذار

آیا در کل اهل ریسک هستید؟ قبل از آنکه با انواع ریسک در سرمایه گذاری آشنا شویم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که انسان‌ها به طور ذاتی در مقابل انواع ریسک به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  • افراد ریسک گریز : این دسته از افراد به روالی ثابت خو گرفته‌اند و حاضر نیستند برای احتمال رسیدن به نتیجه‌ای بهتر تغییری در شرایط موجود ایجاد کنند.
  • افراد ریسک پذیر : مشخص است که این دسته از افراد به طور ذاتی ابایی از ریسک کردن ندارند. کسانی که برای به دست آوردن نتیجه‌ای بهتر حاضراند کمی خطر کنند.
  • افراد بی تفاوت نسبت به ریسک : کسانی که در برابر ریسک پذیری یا ریسک گریزی عملکردی خنثی دارند.

ریسک در سرمایه گذاری و بازار سرمایه

معمولا افرادی که به سرمایه گذاری روی می‌آورند علاقه‌ای به ریسک نیستند.
به طور کلی ریسک سرمایه گذاری به معنی اختلاف میزان بازدهی واقعی نسبت به بازدهی مورد انتظار است. این بازدهی می‌تواند مثبت و یا منفی باشد.
اگر با معیارهای سنجش ریسک آشنا باشید، می‌توانید به بازدهی مثبت دست پیدا کنید. در کشور ما جدا از ریسک‌های سنتی سرمایه گذاری، متغیرهای دیگری مانند تحریم، کسری بودجه، مذاکرات برجامی و … نیز بر بازدهی فعالیت اقتصادی شما تاثیرگذار است.
به طور کل میتوان گفت مقوله ریسک علم و تخصصی است که شرکت های سبدگردان حتما برای معاملات هر شخص از آن استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *