جستجو

صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت هزاره سوم پاد

معرفی صندوق درآمد ثابت هزاره سوم پاد

صندوق سرمایه‌گذاری هزاره سوم پاد که صندوقی با اندازه بزرگ محسوب می‌شود، به شناسه ملی ۱۰۳۲۰۸۹۶۵۳۰ در تاریخ ۱۳۹۲/۵/۲۳ تحت شماره ۱۱۱۶۸ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و شروع به فعاليت نموده است. بر اساس مصوبه مجمع صندوق مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۵ و تاییدیه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ سازمان بورس اوراق بهادار مطابق مصوبه مجمع این صندوق از “تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت” به “در اوراق بهادار با درآمد ثابت” تغییر یافت.

هدف از تشکیل این صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌های مالی و مدیریت این سبد است. با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، تلاش می‌شود بیشترین بازدهی ممکن نصیب سرمایه‌گذاران گردد.

برای نيل به اين هدف، صندوق سرمایه‌گذاری هزاره سوم پاد بانک پاسارگاد به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی، گواهی‌های سپرده بانكی، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق رهنی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت که مجوز انتشار آنها توسط دولت یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سازمان بورس و اوراق بهادار صادر گردیده است و همچنین سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبادرت می‌ورزد.

صندوق درآمد ثابت

سود صندوق درآمد ثابت

در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دلیل اینکه ریسک حداقل است ۹۰%-۷۰% از دارایی‌های صندوق را در گواهی سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.
با توجه به صلاحدید مدیر صندوق باقیمانده دارایی صندوق در بازار سرمایه که پرریسک است، سرمایه‌گذاری خواهد شد. به‌طور معمول صندوق با درآمد ثابت حداقل سود تضمین شده خواهد داشت. اینکه چرا افراد در بورس ضرر می‌کنند دلایل متعددی دارد اما شما می‌توانید با انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانید. سود این مدل صندوق‌ها معمولا بین ۲۳-۱۷ درصد در سال است.

ساز و کار صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندو‌ق‌های با درآمد ثابت از یک‌سو با ارائه راهکار مناسب برای رشد کمی، کیفی و کمک به توسعه پایدار بازار سرمایه و تشویق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ورود افراد غیرحرفه‌ای را به بازار بدهی تسهیل می‌کند و از سوی دیگر این امکان را پدید می‌آورند که از طریق تشکیل سبد متنوعی از دارایی‌ها که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، ضمن کسب بازدهی مناسب، ریسک سرمایه‌گذاران را نیز کاهش دهند. در ادامه با ساز و کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت آشنا می‌شوید.

ریسک و بازده صندوق درآمد ثابت

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یا Fixed Income، ریسک بسیار کمی دارد و همانند بانک‌ها، جریان نقدینگی ثابتی را برای سرمایه‌گذاران تامین می‌کند با این تفاوت که تقریبا بیشتر از بانک‌ها سودآوری دارند. ریسک در ذات بازار سهام هست، ولی چرا صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را تقریبا بدون ریسک می‌نامند؟
از آنجایی که در ترکیب دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت شامل ابزارهای کم ریسکی از جمله اوراق مشارکت، اوراق بدهی، گواهی‌های سپرده بانکی و سایر اوراق کم‌ریسک قابل معامله در بازار سرمایه است، در کل این صندوق‌ها را بدون ریسک تلقی می‌کنند. هر سرمایه‌گذار با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری، در سبد دارایی صندوق شریک شده و می‌تواند با ابطال واحدها، سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کند. هنگامی که سرمایه‌گذار واحد خود را ابطال می‌کند، پولش را به قیمت روز دریافت می‌کند که می‌تواند کمتر یا بیشتر از مقدار اولیه سرمایه‌گذاری باشد. قیمت هر واحد از این صندوق‌ها، از تقسیم ارزش سبد به تعداد واحد صندوق به دست می‌آید. با تغییر ارزش سبد، قیمت واحدها، روزانه تغییر می‌کند. از زمانی که واحدهای سرمایه‌گذاری صادر می‌شود، سود آن محاسبه و در صورت ابطال واحدها، اصل و سود باقیمانده به سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود.

صندوق‌های درآمد ثابت کجا سرمایه گذاری می کنند؟

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که بازدهی معقول با حداقل ریسک ممکن را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند. مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ها را عمدتاً به خرید اوراق بهادار کم‌ریسک مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و… اختصاص می‌دهند تا بتوانند سود قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران محقق کنند.
بر اساس قوانین و مقررات، صندوق‌های با درآمد ثابت باید حداقل ۷۵٪ از دارایی‌های خود را به اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی، حداقل ۱۵٪ و حداکثر ۲۵٪ را به سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام و حداکثر ۵٪ به واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص بدهند.
صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم نیز باید حداقل ۹۰٪ از دارایی‌های خود را به اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی، حداکثر ۵٪ را به سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام و حداکثر ۵٪ را به واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص دهند. در واقع در صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم الزامی به سرمایه‌گذاری در سهام وجود ندارد.

سیاست تخصیص دارایی در صندوق درآمد ثابت

تخصیص دارایی به انگلیسی: Asset Allocation فرآیندی است که در آن پرتفویی از دارایی‌های مختلف مثل سبد سهام، اوراق قرضه و وجوه نقد، تشکیل می‌شود. هدف تخصیص دارایی، کاهش ریسک بوسیله متنوع‌سازی پرتفوی می‌باشد. تخصیص ایده‌آل دارایی‌ها، بسته به قدرت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران است. تخصیص دارایی یک استراتژی سرمایه‌گذاری است، که هدف آن ایجاد تعادل در ریسک و پاداش ریسک است، که این هدف را از طریق تقسیم دارایی‌های پرتفوی بر اساس اهداف شخصی، میزان ریسک‌پذیری و افق سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران دنبال می‌کند و در کل سیاست تخصیص دارایی در صندوق‌ها در امیدنامه و اساس نامه مشخص خواهد شد.

 

مزایای صندوق درآمد ثابت

صندوق‌ها، به عنوان پرکاربردترین روش سرمایه‌گذاری در بازار بورس شناخته می‌شوند. مهم‌ترین دلیل این امر، تنوع بالا در ترکیب دارایی و استراتژی متفاوت صندوق‌ها است که امکان سرمایه‌گذاری برای انواع تیپ‌های شخصیتی را فراهم می‌کند.

مدیریت حرفه ای

یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت دارایی‌ها در بورس، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. جایی که تیمی از تحلیلگران حرفه‌ای بازار، سبدی متنوع از دارایی‌های مختلف برای شما تشکیل می‌دهند و ریسک کاهش سرمایه در بورس را به کمترین حد ممکن می رسانند.

نقدشوندگی بالا

به قابلیت و مدت زمان نقد شدن سرمایه، اصطلاحا نقدشوندگی می‌گویند. هر نوع کالا یا اوراقی که نقدشوندگی بالاتری داشته باشد، ارزش معاملاتی و طرفداران بیشتری خواهد داشت. واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیز نقدشوندگی مناسبی دارند و در هر لحظه و به قیمت خالص ارزش روز دارایی‌ها، از قابلیت نقد شدن برخوردار هستند.

پرداخت سود ماهانه

بیشتر صندوق‌های با درآمد ثابت سود به دست آمده را به صورت ماهانه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. برخی دیگر نیز پرداخت سود دوره‌ای ندارند و سود به دست آمده در قیمت هر واحد لحاظ می‌شود.

ریسک حداقلی

اگر دانش بورسی کافی ندارید و از ریسک کردن در بازار سرمایه دوری می‌کنید و اگر نمی‌توانید روزانه بازار را رصد کنید و وقت کافی برای مرور اتفاقات آن ندارید؛ مشارکت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی برای شما است.
ورود به بازار سرمایه به دو طریق امکان‌پذیر است. روش اول ورود مستقیم و مدیریت پورتفو توسط شخص سهامدار است. روش دوم اما ورود غیرمستقیم و استفاده از خدمات شرکت‌های مدیریت دارایی است.
این خدمات تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سبدگردانی اختصاصی را شامل می‌شود. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت گزینه مناسبی برای افراد ریسک گریز بازار سرمایه است.

بازدهی بالاتر از سپرده بانکی

این صندوق‌ها به دلیل داشتن حداقل بازدهی تضمین شده برای افرادی با ریسک‌پذیری پایین مناسب است و به همین دلیل منابع مالی حاصل از فروش این صندوق‌ها را عمدتا به خرید اوراق بهادار بدون ریسک یا کم ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، سپرده بانکی و … اختصاص می‌دهند. قسمت بسیار کمی از صندوق نیز توسط مدیر صندوق در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.
این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند، برخی از این صندوق‌ها دارای سود تقسیمی هستند و در تاریخ مشخصی از ماه به پرداخت سود می‌پردازند؛ اما برخی دیگر دارای سود تقسیمی نیستند و با افزایش ارزش واحد سرمایه‌گذار را بهره‌مند می‌کنند. انتخاب بین سرمایه‌گذاری میان صندوق دارای تقسیم سود و صندوق بدون تقسیم سود، به هدف سرمایه‌گذار بستگی دارد، چنانچه فرد به پرداختی ماهانه نیازمند باشد، قطعا صندوق با تقسیم سود برای وی بهتر است.
دو مزیت مهم این صندوق شامل بازدهی بالاتر نسبت به بانک و امنیت سرمایه‌‍گذاری است. بیشتر صندوق‌های درآمدثابت یک رکن به نام ضامن نقدشوندگی دارند که اصولا یک نهاد مالی معتبر مانند بانک است.

امکان سرمایه‌گذاری با کمترین مبلغ

سرمایه‌گذاری با پول کم برای بسیاری از ما غیرممکن به نظر می‌رسد و بسیاری از ما جوابی برای سوال با پول کم کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ نداریم. باورش برای خیلی از ما سخت است که بتوان با کنار گذاشتن مبالغ اندک چند صدهزار تومانی، سرمایه گذاری مناسبی برای کسب سود در آینده پیدا کرد.
قبل از اقدام به سرمایه گذاری بهتر است مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری را به دقت بررسی کنید. برخی دیگر از مزایای صندوق درآمد ثابت که به عنوان کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بورس شناخته می شود، به اختصار عبارت است از:

قابلیت نقد شوندگی بالا

بازدهی بیشتر نسبت به بانک ها

سود دریافتی معاف از مالیات

سود تضمین شده مشخص

فرآیند سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت

نحوه صدور
واحد سرمایه گذاری

با استفاده از درگاه الکترونیکی (بانک پارسیان و پاسارگاد) پس از ورود به وب‌سایت صندوق سرمایه‌گذاری هزاره سوم پاد و ورود به بخش صدور، مبلغ دلخواه را از طریق درگاه به حساب صندوق واریز نموده و بعد از ۱ روز کاری می‌توانید تعداد واحدی که صدور زده‌اید در صفحه کاربری خود مشاهده نمایید. این روش ۱ روز کاری زمان می‌برد تا مبلغ واریزی شما به حساب صندوق واریز شود(حداکثر مبلغ واریزی از طریق درگاه ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال می‌‌باشد).

با استفاده از دستگاه پوز(مستقر در مجموعه آیکو) در این روش نیز مانند روش درگاه الکترونیکی ۱ روز زمان لازم است تا پول به حساب صندوق هزاره سوم پاد واریز گردد و صدور شما فعال گردد.

واریز از طریق ساتنا و پایا به شماره حساب بانک دی (شعبه کوی نصر) صندوق هزاره سوم پاد در این روش از طریق شماره حساب و شماره شبا اعلامی در سایت هزاره سوم پاد مبلغ مورد نظر را از طریق سامانه پایا یا ساتنا به حساب صندوق واریز کرده و در همان روز به حساب کاربری شما نشسته و می‌توانید با بارگذاری فیش واریزی صدور خود را در همان روز انجام دهید.(مبلغ واریز شده از طریق سامانه ساتنا و پایا میبایست تا قبل از ساعت ۱۲ به حساب صندوق اندیشه فردا واریز شود.

برای ابطال کردن واحدهای خریداری شده در صندوق هزاره سوم پاد می توانید در پروفایل خود به قسمت ابطال مراجع کرده و بعد از زدن گزینه ابطال تعداد واحدهایی را که قصد دارید ابطال نمایید را مشخص نموده و سپس با وارد نمودن کد امنیتی گزینه ثبت را انتخاب نمایید، سپس به تلفن همراه شما پیامکی ارسال می شود که با وارد نمودن آن و تایید ابطال، این عملیات با موفقیت صورت می پذیرد و بعد از ۲ روز کاری پول به حساب شما واریز می گردد.

نحوه ابطال واحد سرمایه گذاری

نحوه تقسیم سود در صندوق هزاره سوم پاد

نحوه پرداخت سود در صندوق هزاره سوم پاد به صورت ماهانه می ­باشد و در پانزدهمین روز ماه محاسبات آن صورت می­گیرد و ۲ روزکاری بعدار پایان ماه پول به حساب سرمایه گذاران واریز می­ گردد پنج شنبه و جمعه و ایام تعطیل رسمی کشور جزء روزهای کاری به حساب نمی­ آیند.

معایب صندوق درآمد ثابت

هر بازار مالی در کنار مزایای زیادی که برای سرمایه‌گذاران خود دارد دارای معایبی نیز هست؛ اما شاید بسیاری به دنبال پاسخ این سؤال باشند که معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ ابتدا ذکر این نکته بسیار مهم است که در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده از کلمه محدودیت بسیار مناسب‌تر از واژه عیب است. این محدودیت‌ها غالباً از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار به صندوق‌ها اعمال‌شده است.

یکی از مشکلاتی که گاهی برای سرمایه‌گذاران پیش می‌آید، این است که قصد خرید واحد از صندوقی را دارند اما تعداد واحدهای صادرشده آن صندوق به سقف خود رسیده است. در این حالت یا باید سرمایه‌گذار منتظر بماند که تعدادی از واحدهای صندوق ابطال شوند تا برای او واحد سرمایه‌گذاری صادر شود یا اینکه خود صندوق با کسب مجوز از سازمان بورس سقف تعداد کل واحدهای قابل صدور خود را افزایش دهد. این اتفاق بیشتر در مورد صندوق‌های پرطرفداری می‌افتد که عملکرد خوبی داشته‌اند و تقاضا برای خرید واحدهای آن‌ها زیاد است. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و صندوقی مناسب است که بانک اصل پول را تضمین کرده باشد. صندوق‌ها ممکن است حداقلی از سود را تضمین کرده باشند. اگر تضمین حداقل سود برای صندوق وجود نداشته باشد در شرایط خاص که بازدهی صندوق کاهش پیدا کند سود شما هم می‌تواند کم شود و بانک و صندوق سرمایه‌گذاری تعهدی در این مورد ندارند. صندوق‌ها معمولاً پیش‌بینی سودی دارند که همان عددی است که معمولاً در بانک به شما اعلام می‌شود؛ اما سود قطعی صندوق می‌تواند با این عدد تفاوت داشته باشد.

مقایسه صندوق درآمد ثابت با سپرده بانکی

بانک اصلی‌ترین محل سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری نقدینگی مردم در کشور ایران است که معمولا سرمایه مردم را در قالب سپرده‌های کوتاه مدت، میان‌ مدت و بلند مدت جذب می‌کند. برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سودی به سرمایه افراد تعلق می‌گیرد که دولت آن را با عنوان نرخ بهره سالانه تعیین می‌کند. سود بانکی با توجه به نوع حساب بانکی تعیین می‌شود که البته در عدد آن خصوصی یا دولتی بودن بانک نیز تاثیر بسیاری دارد. به طور کلی عدد سود بانکی چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بازدهی سالیانه است. اخیرا به خصوص با رونق بازار سرمایه و آشنایی افراد زیادی از جامعه با این فضای سرمایه‌گذاری و البته تورم بالا و کم بودن سودهای بانکی در کنار عدم انجام تعهدات برخی بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی، سرمایه‌گذاران به فکر جایگزینی سرمایه‌گذاری در بانک با صندوق‌های سرمایه‌گذاری افتاده‌اند.

تقسیم سود در صندوق درآمد ثابت چگونه است؟

صندوق های سرمایه گذاری مقداری درآمد یا سود نقدی بابت سهام و اوراق قرضه موجود در سبد دارایی‌های خود به دست می‌آورند و آن را به عنوان درصدی از ارزش خالص دارایی یا (NAV) اعلام می‌کنند تا این سود را در طول سال و به صورت دوره‌ای، به سرمایه‌گذاران خود پرداخت ‌کنند. گفتنی است که نرخ بازده نقدی هم از تقسیم این مبلغ پرداختی بر قیمت هر واحد سرمایه گذاری به دست می‌آید.

نقد شوندگی صندوق درآمد ثابت

یکی از ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مبتنی بر صدور و ابطال، ضامن نقدشوندگی است. وظیفه اصلی ضامن نقدشوندگی این است که اگر صندوق وجه نقد کافی برای پرداخت به متقاضیان ابطال واحدهای سرمایه گذاری یا برای پرداخت سود دوره‌ای به سرمایه گذاران را در اختیار نداشته باشد، وجه مورد نیاز صندوق را تامین کند.

از آنجا که حضور رکن ضامن نقدشوندگی الزامی نیست و موجب افزایش هزینه‌های صندوق و کاهش سود سرمایه گذاران می‌شود، بسیاری از صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی ندارند و بدون هیچ مشکلی در پرداخت وجوه سرمایه گذاران، مشغول به فعالیت هستند.

ارکان صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

مدیر صندوق ركن اجرايي صندوق و متخصص در بازار سرمايه است كه لازم است مطابق اساسنامه، گزارشات پيش‌بيني شده و اطلاعات قابل ارائه را تهيه و در اختيار متولي، حسابرس و سازمان قرار دهد. همچنين با استفاده از تارنماي مربوط به صندوق سرمايه‌گذاري و کدال (سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده یا فهرست شده در بورس)، اطلاعات ذكر شده در بخش اطلاع‌رساني اساسنامه را جهت آگاهي عموم افشاء مي‌نمايد.
یکی دیگر از ارکان صندوق‌های سرمایه‌گذاری متولی صندوق است، اما منظور از متولی صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟ متولی مثل وکیل است. امین سرمایه‌گذاران، که به او اعتماد دارند. ضامن نقدشوندگی
نقدشوندگی صندوق از مهم‌ترین شاخصه‌های انتخاب صندوق است. ضامن نقدشوندگی صندوق سرمایه‌گذاری موظف است در شرایطی که صندوق براي انجام پرداخت‌ها طبق اساسنامه يا ابطال واحدهاي سرمايه‌گذاري متقاضيان، وجه نقد كافي نداشته باشد، نقدینگی لازم را فراهم کند.
در صندوق‌های قابل معامله (ETF) رکن ضامن نقدشوندگی حذف شده و در عوض رکن جدیدی به عنوان بازارگردان مسئولیت نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری را به عهده دارد. یعنی در مواقعی که برای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، عرضه کننده‌ای وجود نداشته باشد یا خریداری نخواهد واحدهای صندوق را بخرد و اصطلاحا صف خرید یا فروش به وجود آید، بازارگردان موظف است بازار را به تعادل برساند و این صف‌ها را بشکند.
طبق اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید صورت‌های مالی سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و سالانه خود را منتشر کنند. در پایان هر کدام از دوره‌‍‌های گفته شده، مدیر صندوق موظف به تهیه و ارائه این صورت‌های مالی است. مدیر صندوق باید صورت‌های مالی شش ماهه و سالانه صندوق را به حسابرس جهت حسابرسی و اظهار نظر ارائه دهد.‌
وظیفه اصلی مدیر ثبت اجرای درخواست‌های صدور و ابطال در چارچوب مقررات مربوطه و اساسنامه است. در همین راستا، مدیر ثبت باید شعبی که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق مراجعه به آن‌ها فرآیند صدور یا ابطال را انجام دهند، اعلام کند. البته مدیر ثبت در صندوق های سرمایه‌گذاری کوچک حضور ندارد و فقط در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ با حداقل سرمایه ۵۰ میلیارد ریال حضور دارد. نام مدیر ثبت هم در امیدنامه ذکر و در تارنمای آن منتشر می‌شود.
کارگزار صندوق، شخصی است که از میان کارگزاران دارای مجوز از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود. گارگزاران همه جا مسئولیت انجام معاملات را بر عهده دارند و مدیر صندوق برای انجام معاملات سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار از خدمات کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده می‌کند. هر صندوق در هر زمان باید حداقل یک کارگزار داشته باشد.
شخصی حقیقی است که وظیفه دارد سرمایه‌های جمع شده را با توجه به شرایط بازار در داریی‌های مناسبی که به نفع سرمایه‌گذاران است و بیشترین بازده را دارد، سرمایه‌گذاری کند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند روی سهام، اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و … باشد. در واقع مدیریت ترکیب دارایی‌های صندوق با این رکن است.

اساسنامه و امیدنامه صندوق درآمد ثابت

اساسنامه‌ها و امیدنامه‌ها در صندوق‌های سرمایه گذاری مانند منشوری از قوانین، تبصره‌ها و توضیحات مفصل از صندوق ‌سرمایه گذاری مربوطه هستند که با مهر سازمان بورس به تایید رسیده‌اند. وجود اساسنامه‌ها و امیدنامه‌ها نه بر اساس سلیقه صندوق‌ها بلکه با دستور مستقیم سازمان بورس تهیه می‌شوند؛ به این معنی که سازمان بورس تمام انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در ایران را موظف کرده تا هر آن چه که سرمایه گذاران باید در مورد قوانین و تبصره‌ها و خط مشی صندوق بدانند را در قالب اساسنامه صندوق سرمایه گذاری و امیدنامه در معرض دید سرمایه گذاران قرار دهند. اساسنامه صندوق سرمایه گذاری حالتی کلی از قوانین، تبصره‌ها و سرفصل‌های توضیحی دارد و امیدنامه به طور خاص به معرفی سرفصل‌های کلی اساس نامه در مورد صندوق می‌پردازد و مختص به صندوق است؛ به این معنی که اگر در اساس نامه به عنوان متولی صندوق به عنوان یکی از ارکان حاضر در صندوق سرمایه گذاری اشاره شده باشد، در امیدنامه، نام متولی صندوق مربوطه آورده شده است. با این حساب، هر موردی که لازم بوده به صورت مفصل در اساسنامه توضیح داده شده است و در امیدنامه تنها به صاحب عنوان و یا شرایط قانونی خود صندوق زیر مجموعه قوانین اساس نامه اشاره شده است.
بنابراین، امیدنامه از اساسنامه قطر کم‌تری دارد. خلاصه موارد مندرج در اساسنامه به اضافه اهداف و استراتژی‌های صندوق و ریسک‌های آن و همچنین مشخصات و نوع دارایی‌های صندوق در امیدنامه درج شده است. همچنین، فرم‌های مربوطه، میزان حداکثری و حداقلی مشارکت‌ها در صندوق و رسیدهای صندوق از دیگر اجزای امیدنامه هستند. چگونگی محاسبات و دوره بندی‌هایی هم که صندوق سرمایه گذاری موردنظر برای خود برقرار کرده نیز به ترتیب و با جزئیات در امیدنامه گنجانده شده است.

پر شدن سقف صندوق درآمد ثابت به چه معناست؟

هر صندوق با توجه به دریافت مجوز از سازمان بورس امکان جذب وجوه تا سقف اعلام شده در مجوز را دارد. در صورتی که این مبلغ تماما جذب شود امکان سرمایه‌گذاری مجدد برای سرمایه‎‌گذاران وجود ندارد در این حالت برای سرمایه‏‌گذاری باید یا واحدهای سرمایه‎‌گذاری ابطال شود و یا در صورت نیاز با تشکیل مجمع و تایید سازمان بورس سقف صندوق افزایش یابد.

آیا سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت امن است؟

فعالیت مالی صندوق‌‌ سرمايه‌گذاري در ایران کاملا قانونی است و از مصادیق بند۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شوراي اسلامي هستند که در آذرماه ۱۳۸۴ و بنده ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به‌منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذرماه ۱۳۸۸ است و با الهام از متعارف‌ترين شكل از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ساير كشورها طراحي شده‌است.
براساس دستورالعمل تاسیس صندوق سرمایه گذاری مطابق بند۲۰ و ۲۱ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار (مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله نهادهای مالی هستند که فعالیت اصلی آن‌ها سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند.

مجوز تأسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود و فعالیت آن‌ها تحت نظارت سازمان انجام می‌گیرد. قوانین محکم و دقیقی برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد اما کار در این مرحله تمام نمی‌شود و فرایندهای نظارتی سخت‌گیرانه متعددی وجود دارد. این نظارت‌ها هم از سمت سازمان بورس و هم به صورت داخلی و درون خود شرکت انجام می‌شوندو سازمان بورس و اوراق بهادار عملکرد صندوق‌ها را دائما تحت نظر دارد. تمامی فرم‌های تکمیل‌شده صدور و ابطال و نحوه بایگانی اسناد بررسی می‌شوند. همچنین ناظرهای سازمان بورس، محل دفتر شرکت و امکانات و تجهیزات آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. ارکان صندوق، یک سیستم نظارت داخلی را اجرا می‌کنند. منظور از ارکان، مدیر، متولی و حسابرس صندوق است. مدیر بر تمام مراحل اجرایی صندوق و دریافت و پرداخت‌ها نظارت دارد و همچنین، عملکرد کارگزاران و مدیر سرمایه‌گذاری صندوق را تحت نظر می‌گیرد. متولی صندوق به صورت مستمر بر عملکرد مدیر و ضامن نظارت دارد. او از ارائه به موقع گزارش‌ها و نظرات حسابرس و انتشار به موقع اطلاعات توسط مدیر اطمینان حاصل می‌کند. همچنین وظیفه طرح موارد تخلف مدیر، ضامن و حسابرس صندوق نزد سبا یا دیگر مراجع به عهده متولی است. حسابرس نحوه طراحی و اجرای سیستم کنترل داخلی و تمامی عملیات مالی صندوق را کنترل می‌کند و صحت محاسبه خالص ارزش دارایی صندوق را مورد بررسی قرار می‌دهد. او همچنین گزارش‌ها، صورت‌های مالی و اطلاعات تهیه شده توسط مدیر را تحت نظر دارد.

سوالات متداول

جزئیات اطلاعات مربوط به سود قطعی پرداختی هر دوره در وبسایت صندوق وجود دارد.

برای کسب اطلاع از جزئیات بازدهی صندوق طی ادوار مختلف، به تارنمای صندوق بخش لینک‏های مرتبط قسمت بازده صندوق مراجعه نمایید.

به فرآیند سرمایه‌گذاری (خرید واحدهای صندوق) صدور و به فرآیند فروش واحدهای سرمایه‌گذاری (دریافت مبلغ سرمایه‌گذاری شده)، ابطال گفته می‌شود.

در صندوق سرمایه‌گذاری هزارسوم پاد، سود مصوب ۲۵ درصد برای یک دوره کامل در نظر گرفته شده است. برای واحدهایی که میان‌دوره وارد صندوق می‌شوند (صدور) یا میان دوره از صندوق خارج می‌شوند نرخ ۲۲.۵ درصد محاسبه خواهد شد.

پرداخت مبالغ ابطال (مبلغ اسمی هر واحد یک میلیون ریال) در صندوق (شنبه تا چهارشنبه) در صورت ثبت درخواست ابطال تا قبل از ساعت۱۲، در همان روز انجام می‌شود. مابه‌التفاوت مبلغ اسمی و مبلغ ابطال (سود صندوق)، روزِ کاریِ بعد از ارائه درخواست بر اساس نرخ روزِ ثبت درخواست پرداخت می‌شود.

همه مبالغ پرداختی، به شماره حساب سرمایه‌گذار که در سامانه سجام (با شرط اعمال بروزرسانی در پروفایل صندوق) تعریف شده است واریز می‎‏گردد.

زمانی که اقدام به صدور می‌کنید، مبلغ مورد نظر شما برای سرمایه‌گذاری در صندوق، تقسیم بر نرخ صدور روزِ ارائه درخواست می‌شود و صندوق تعدادی واحد برای شما خریداری می‌کند. بخشی از مبلغ شما باقی می‌ماند که صندوق نمی‌تواند با آن یک واحد کامل برای شما خریداری کند و این مبلغ (تتمه) ۲ روزِ کاری بعد از ارائه درخواست به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود. 

بله، تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه ‏گذاری ارزش پرداز آریان ، معاف از مالیات می‌باشند.

صندوق هزاره سوم پاد هیچگونه کارمزدی بابت صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌‎‏گذاری صندوق دریافت نمی‏کند. 

ساعت ثبت درخواست صدور، همه روزه تا ساعت ۲۰ می‏‌باشد( با توجه به اینکه روزهای ۵شنبه و جمعه روز کاری صندوق نمی‏باشد، نرخ صدور به نرخ روزکاری بعد محاسبه می‎‏گردد.) ساعت ثبت درخواست ابطال بدون محدودیت بوده با این حال مطابق با روال درخواست‏‌های صدور، نرخ ابطال درخواست‏‌های ابطالی که در روزهای ۵شنبه و جمعه ثبت می‏گردند به نرخ روز کاری بعد ثبت می‌‏شود.

در حال حاضر امکان ثبت درخواست در زمانی خارج از ساعات تعیین شده در اساسنامه صندوق وجود ندارد.

صدور واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق فیش واریزی ( به شرط انتقال وجه به حساب بانکی صندوق در همان روز) به نرخِ روزکاری ارائه درخواست ثبت و در روزِ کاری بعد از ثبت درخواست، تأیید و پس ازمحاسبه NAV به تعداد واحد‌های سرمایه‌گذار افزوده خواهد شد. صدور واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق پرداخت الکترونیک (درگاه بانکی) به نرخِ روزکاری بعد ارائه درخواست ثبت و دو روزِ کاری بعد از ثبت درخواست، تأیید و پس ازمحاسبه NAV به تعداد واحد‌های سرمایه‌گذار افزوده خواهد شد.  

لازم به توضیح است سقف سرمایه گذاری برای هر سرمایه‏‌گذار در حال حاضر تا سقف ۱۰ درصد حداکثر واحد‌های سرمایه‌گذاری (در حال حاضر ۵۰ میلیاراد تومان) می‌باشد.

برای انجام عملیات صدور و واریز وجه از طریق فیش واریز تا سقف ۵۰ میلیارد تومان و برای واریز وجه از طریق پرداخت الکترونیک (درگاه بانکی)، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر کد ملی در هر روز امکان واریز وجه وجود دارد.

درصورت تمایل، هر سرمایه‌‏گذار می‏تواند با انتخاب گزینه ” مجوز صدور از محل تقسیم سود” از محل سود تعلق گرفته به واحدهای سرمایه‏‌گذاری خود صدور مجدد نموده و دارایی‌‏های خود را افزایش دهد.

در صورتی که سرمایه‌گذار نیاز به دریافت گواهی سرمایه‌گذاری داشته باشد، می‏تواند از طریق تارنمای صندوق و در قسمت داشبورد (چاپ گواهی) نسبت به دریافت گواهی خود اقدام کند. 

عدد نمایش داده شده در حساب کاربری و در قسمت داشبورد، در واقع تجمیع میزان دارایی سرمایه‌گذار در صندوق و سود واحدهای سرمایه‌گذاری شده است که در طول دوره به دارایی اضافه می‌شود، در انتهای دوره مبلغ اضافه شده به دارایی که همان سود صندوق است به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود و این به  آن معنا نیست که از اصل دارایی کسر شده است. لازم است سرمایه‌گذاران محترم توجه داشته باشند اصل سرمایه‌گذاری مطابق ارزش اسمی واحدهای سرمایه‌گذاری بوده که یک میلیون ریال (صد هزار تومان) است. بنابراین اصل سرمایه برابر با تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ضرب در یک میلیون ریال. مابه التفاوت رقم نمایش داده شده در داشبورد سرمایه‌گذار برابر است با سودی که صندوق طی فعالیت خود در هر دوره کسب نموده و در انتهای دوره به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت همواره سودی بالاتر از سود سپرده بلندمدت بانکی به سرمایه‌گذاران خود می‌دهند. از سوی دیگر، در بانک چنانچه قبل از سررسید سرمایه‌گذاری، بخواهید پول خود را برداشت کنید نرخ اعلام شده دچار شکست شده و نرخ کمتری به سرمایه شما تعلق می‌گیرد اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، شکست نرخ وجود ندارد و سرمایه‌گذار متناسب با روزهای حضور(روز شمار) خود در صندوق سود کسب می‌کند.

خیر. تمامی شرکت‌های مشاور سرمایه‏‌گذاری در بازار سرمایه ایران از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت خود را دریافت می‌کنند و زیر نظر همین سازمان فعالیت می‌کنند.

بله. اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) هم می‌توانند ثبت‌نام کنند. برای این منظور لازم است از قسمت «ورود به سامانه»، گزینه «ثبت نام» را انتخاب کنند و سپس با انتخاب کلید نوع مشتری گزینه «حقوقی ایرانی» را انتخاب کنند.

بله. سرمایه‌گذاری صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

بله. مطابق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، لازم است برای ثبت‌نام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حتما در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشید.

از آنجا که حساب بانکی اصلی صندوق‌ بانک پاسارگاد است، لذا پرداخت به حساب سایر بانک‌ها مشمول قوانین پرداخت بین بانکی است. از این‌رو ممکن است باتوجه به ساعت پرداخت و چرخه‌های تعریف شده در پرداخت بین بانکی، دریافت وجه توسط سرمایه‌گذار در حساب غیر پاسارگاد با تاخیر مواجه شود. این موضوع از کنترل صندوق خارج است و کاملا مربوط به چرخه‌های پرداخت بین بانکی است.

برای مشاهده جزئیات باید در تارنمای صندوق از سربرگ گزارشات گزینه ترکیب دارایی‏ها را انتخا نمایید. 

در تارنمای صندوق از منوی «درباره ما» می‌توانید امیدنامه و اساسنامه صندوق را دریافت کنید.

بلافاصله پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌توانید اقدام به خرید (صدور) واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق کنید.

خیر. تمامی ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بازار سرمایه کشور توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شده و در صورتی که با شرع مطابقت داشته باشند مجوز دریافت می‌کنند. بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم مجوز مربوطه را دارند و ابهامی از این بابت وجود ندارد.

شرکت مشاور سرمایه‌‏گذاری ارزش پرداز آریان ۵ صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت خود دارد. 

چنانچه سرمایه‌گذار قصد تغییر شماره حساب خود را داشته باشد لازم است ابتدا در سامانه سجام شماره حساب جدید مدنظر خود را وارد کند و سپس در تارنمای صندوق در بخش «پروفایل کاربری» بر روی دکمه «به‌روزرسانی اطلاعات از سجام» کلیک کند. به این ترتیب شماره حساب جدید تعریف شده در سامانه سجام جایگزین شماره حساب قبلی می‌شود.

بله. دارایی هر فرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، همچون حساب‌های بانکی و سایر موارد جزء اموال اوست و در صورت فوت با طی کردن پروسه انحصار وراثت قابل انتقال به وراث است.  

نقدشوندگی بالا به این معناست که شما هر زمان درخواست برداشت سرمایه‌تان را داشته باشید، این امکان برای شما وجود داشته باشد و مانند سهام گرفتار صف‌های فروش نشوید. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روزها و ساعات کاری هر صندوق می‌توانید درخواست برداشت سرمایه خود را ثبت کنید و طبق روال مربوط به آن صندوق پول خود را دریافت کنید.

خیر. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های باید حتما در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوید، سپس کد کاربری و رمز عبور خود را دریافت نموده در صندوق‌ سرمایه‌گذاری کنید. تمامی اقدامات گفته شده به صورت غیرحضوری و به سادگی قابل انجام است و امکان ثبت‌نام و سرمایه‌گذاری حضوری وجود ندارد.

بله. شرط سرمایه‌گذاری در صندوق‌، ثبت‌نام و احراز هویت سرمایه‌گذار در سامانه سجام است. بنابراین چنانچه یک حساب بانکی (حتی حساب قرض‌الحسنه) برای فرزندتان باز کنید، می‌توانید وی را در سامانه سجام ثبت ‌نام و احراز هویت کنید سپس در تارنمای صندوق نیز برای او ثبت ‌نام کرده و سرمایه‌گذاری کنید.

«دریافت واریز» روزی است که واریز مبلغ توسط سرمایه‌گذار در صندوق انجام شده و «تایید صدور» روزی است که مبلغ واریز شده در صندوق ثبت و به دارایی سرمایه‌گذار اضافه می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طی یک دوره سودی که حاصل می‌کنند را در ارزش هر واحد لحاظ می‌کنند و این سودهای حاصل شده در انتهای دوره به ازای هر واحد توزیع می‌شود. از طرفی، حسابرس ، متولی و سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق همه فعالیت‌ها را رصد می‌کنند تا دقیقا مطابق قوانین و مقررات و اساسنامه و امیدنامه صندوق باشد.

با توجه به اتصال تارنمای این صندوق به سامانه سجام، تغییر اطلاعات صرفا از طریق این سامانه امکان‌پذیر است. برای این منظور سرمایه‌گذار باید در سامانه سجام شماره همراه مدنظر خود را ثبت کند و پس از آن در تارنمای صندوق با ورود به حساب کاربری خود در بخش پروفایل کاربری بر روی عبارت «به روزرسانی اطلاعات از سامانه سجام» کلیک کند تا شماره همراه ثبت شده در سجام جایگزین شماره تلفن موجود شود.

بله. چنانچه سرمایه‌گذار در سامانه سجام ثبت نام کرده، احراز هویت شده باشد و امکان دریافت پیامک‌های تاییدیه را داشته باشد ثبت نام بلامانع است.

بله. در حال حاضر اتباع خارجی می‏توانند با استفاده از “کد فراگیر اتباع خارجه” سرمایه‌‏گذاری نمایند.

در صورت داشتن وکالتنامه قانونی با ذکر “کلیه امور بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ” سرمایه‌گذاری بلامانع است.

بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق روزهای ابتدایی دوره است.

سود صندوق روزشمار می‌باشد و سرمایه‌گذار نسبت به مدت زمان حضور در صندوق مشمول سود ۲۲.۵ درصد می‌گردد.

در صندوق مشترک هزارسوم پاد بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری ۱۶ام هر ماه است و چنانچه ۱۶ام روز کاری نباشد اولین روز کاری بعد از آن که امکان ثبت درخواست وجود دارد،‌ بهترین زمان ورود به صندوق است. علاوه بر این، از آنجا که ۱۵ام هر ماه آخرین روز دوره است لذا به دلیل حداکثر بودن نرخ صدور در این روز، زمان مناسبی برای صدور نیست. به طور کلی روزهای ابتدای دوره بهترین زمان صدور است. درخصوص زمان برداشت یا ابطال نیز سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمان که نیاز به برداشت داشته باشد درخواست خود را ثبت کند و متناسب با روزهای حضور خود در صندوق سود دریافت کند. توجه داشته باشید محاسبات نرخ سود صندوق به نحوی است که بعد از گذشت اولین دوره از حضور در صندوق و به شرط حضور کامل یک دوره در صندوق، سود کامل به واحدهای سرمایه‌گذاری شما تعلق می‌گیرد لذا برای دریافت سود کامل لازم است حضور مستمر در صندوق داشته باشید و ورود و خروج پی در پی می‌تواند سبب شود سود کامل به واحدهای سرمایه‌گذاری شما تعلق نگیرد.

درخواست‌های صدور زمانی تایید و ثبت می‌شوند که نرخ صدور مشخص شده باشد. در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد ، نرخ صدور هر روز در اولین روز کاری بعد و معمولا تا ساعت ۱۴ مشخص می‌شود؛ بنابراین چنانچه هیچ‌گونه مشکلی در محاسبات نرخ وجود نداشته باشد، پس از ساعت ۱۴ اولین روز کاری بعد از ارائه درخواست، صدور شما تایید و به دارایی قبلی اضافه می‌شود. این در حالی است که قبل از تایید صدور و اعمال تعداد واحدها در میزان دارایی، امکان پیگیری درخواست‌ها از قسمت مدیریت درخواست‌ها وجود دارد. (لازم به ذکر است در صندوق سرمایه‏‌گذاری مشترک هزارسوم پاد پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل، روزِ کاری صندوق محسوب نمی‌شود)

درخواست‌های صدور زمانی تایید می‌شوند که نرخ صدور مشخص شده باشد. در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد ، نرخ صدور اولین روز کاری بعد از تایید درخواست و معمولا تا ساعت ۱۴ مشخص می‌شود؛ بنابراین چنانچه هیچ‌گونه مشکلی در محاسبات نرخ وجود نداشته باشد، پس از ساعت ۱۴ اولین روز کاری بعد از ارائه درخواست، صدور شما تایید و به دارایی قبلی اضافه می‌شود. این در حالی است که قبل از تایید صدور و اعمال تعداد واحدها در میزان دارایی، امکان پیگیری درخواست‌ها از قسمت مدیریت درخواست‌ها وجود دارد. (لازم به ذکر است در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل، روزِ کاری صندوق محسوب نمی‌شود)

برای توضیح این موضوع لازم است ابتدا توضیحات کاملی درباره نرخ صدور بدهیم. برای درک بهتر می‌توانید همزمان که این مطلب را می‌خوانید رقم فرضی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید و با محاسباتی که در ادامه گفته می‌شود پیش بروید.

در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد زمانی که صدور می‌زنید مبلغ مورد نظر شما برای سرمایه‌گذاری تقسیم بر نرخ صدورِ روزِ ارائه درخواست شده و تعدادی واحد به نام شما صادر می‌شود. بخشی از مبلغ شما باقی می‌ماند که صندوق نمی‌تواند با آن یک واحد کامل برای شما خریداری کند و این مبلغ که به آن تتمه گفته می‌شود، یک روزِ کاری بعد از ارائه درخواست به حساب شما واریز می‌شود. تا اینجا پول سرمایه‌گذاری شده شما برابر است با رقمی که پرداخت کرده‌اید منهای رقمی که در روز بعد دریافت کرده‌اید.حال پولی که با آن واحدهای سرمایه‌گذاری خریداری شده است (پول سرمایه‌گذاری شده شما) خود دو بخش است؛ یک بخش اصل سرمایه‌گذاری که برابر است با تعداد واحد سرمایه‌گذاری ضربدر مبلغ اسمی واحدها که مبلغ یک میلیون ریال(صد هزار تومان) است. بخش دیگر که مابه‌التفاوت رقم پول سرمایه‌گذاری شده شما با رقم اصل سرمایه‌گذاری است در واقع سود صندوق است که در پایان دوره به همراه سودی که از تاریخ سرمایه‌گذاری نصیب شما شده به حسابتان واریز می‌شود.

یعنی هر سرمایه‌گذار برای ورود به صندوق باید به نرخِ روز، صدور بزند و از آنجا که هر روز سودی به رقم اسمی واحدهای سرمایه‌گذاری اضافه می‌شود لذا سرمایه‌گذار باید مبلغی اضافه‌تر از مبلغ اسمی پرداخت کند تا وارد صندوق شود که این مبلغ اضافه در پایان دوره همراه سود تجمیع شده و به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود.

لذا هر واحد سرمایه‌گذاری در اولین دوره حضور در صندوق در زمان پرداخت سود مبلغی که دریافت می‌کند دو بخش است:‌یک بخش عیناْ مابه‌التفاوت رقم اسمی با نرخ روز واحدها در زمان صدور و یک بخش سود واحدها از زمان ورود به صندوق تا روزِ اعمال سود.

همچنین شما می‌توانید در صورت داشتن ابهام و یا سوال درباره گردش حسابتان، از طریق پشتیبانی آنلاین پرتال سوال خود را بپرسید تا کارشناسان ما راهنمایی‌تان کنند.

پرداخت مبالغ ابطال در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد  در دو مرحله انجام می‌شود؛ در مرحله اول که همان روزِ ثبت درخواست است، مبلغ اسمی سرمایه‌گذاری (تعداد واحدها ضربدر ۱۰۰ هزار تومان) به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود و در روز کاری بعد از آن، مابه‌التفاوت مبلغ اسمی با رقم ابطال که در واقع سود سرمایه‌گذاری است، پرداخت می‌شود. لذا مجموع دو رقم دریافتی برابر است با قیمت روز واحدها.

در توضیح این شیوه پرداخت باید بگوییم: از آنجا که NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد  همواره حداقل یک روز از تقویم عقب است و در واقع در هر روز محاسباتِ روز قبل باید انجام و در سیستم ثبت شود، لذا شرکت مشاورسرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان  به عنوان مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک هزارسوم پاد  این شرایط را فراهم کرده است که نقدشوندگی صندوق بالا رود و سرمایه‌گذار در روز ثبت درخواست بتواند حداقل اصل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را دریافت کند و در روزِ بعد پس از مشخص شدن رقم نهایی ابطال و نرخ NAV، سود خود را دریافت کند و تسویه کامل انجام شود.

خیر. در صورتی که سرمایه‌گذار نیاز به دریافت تمکن مالی صندوق می‏تواند گواهی سرمایه‌گذاری را به صورت پرینت شده مهر و امضا نماید اما باید توجه داشته باشید که این گواهی  به زبان فارسی است و برای ترجمه آن باید به دارالترجمه مراجعه کنید.

چنانچه شما در چند روز متوالی درخواست ابطال ثبت کنید، سود تمامی واحدهای ابطال شده شما در اولین روز کاری بعد از ثبت آخرین درخواست ابطال واریز خواهد شد.

برای مثال: شما روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه درخواست ابطال ثبت کردید، در هر روز معادل مبلغ اسمی ابطال خود (۱۰۰ هزار تومان به ازای هر واحد) را دریافت خواهید کرد ولی سود ابطالِ همه روزهای یاد شده را در روز سه‌شنبه و به صورت یکجا دریافت می‌کنید.

صندوق سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌دهد که هر روز با توجه به نرخی که در اوراق درآمد ثابت داشته و یا روند قیمتی که در سایر بازارها مثل سهام بوده است، ارزش دارایی‌های صندوق مشخص می‌شود. خالص ارزش دارایی‌های صندوق در هر روز تعیین کننده نرخ صدور و ابطال در آن روز است.

امکان ابطال واحدها در همه روزها و ساعات کاری فعال است اما لازم است سرمایه‌گذار تا زمانی که نرخ NAV روز ابطال برابر یا بزرگتر از نرخ صدور روز درخواست نگردیده است به منظور جلوگیری از ضرر و زیان درخواست ابطال را ثبت ننماید. 

خیر. شما می‌توانید هر زمان که سرمایه بلااستفاده‌ای دارید، آن را در صندوق سرمایه‌گذاری کنید و هر زمان که به سرمایه خود نیاز داشتید، آن را برداشت کنید.

در صندوق‌های با درآمد ثابت مانند صندوق سرمایه‌گذاری هزارسوم پاد، اکثر منابع صندوق در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود و درصد بسیار کمی از منابع ممکن است در سهام سرمایه‌گذاری شود ولی به نحوی که اختلالی در کلیت سودآوری و تحقق سود پیش‌بینی شده ایجاد نکند.

ابطال (برداشت سرمایه) سقف ندارد و شما می‌توانید به هر میزان از سرمایه خود را ابطال بزنید.

تعیین نرخ سود در صندوق‌های درآمد ثابت ارتباط مستقیمی با شرایط عمومی اقتصاد و نرخ بهره بانکی دارد و لذا تغییر شگرف در این نرخ می‌تواند نرخ صندوق‌های درآمد ثابت را نیز متأثر کند.

تمام اطلاعات مربوط به دوره‌های گذشته پرداخت سود صندوق در تارنمای صندوق قرار دارد و می‌توانید بررسی فرمایید.

خیر هیچ گونه جریمه ابطالی وجود ندارد.

خیر، تمامی مبالغ واریزی چه از طریق درگاه بانکی و چه از طریق فیش واریز می‌بایست از حساب متعلق به سرمایه‌گذار انجام شود.

برای این منظور می‌توانید به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران به آدرس https://www.fipiran.com/  مراجعه کنید و عملکرد صندوق‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.