جستجو

بازدهی بازارهای موازی

سرمایه گذاری و بازار های موازی مالی

بررسی بازارهای مالی در بازه های بلند مدت میتواند دید خوبی برای سرمایه گذاری در آینده به شما بدهد. در کشور ما با توجه به نرخ بالای تورم، سرمایه گذاری مناسب در بازارهای مالی یکی از الزامات مالی هر فرد جامعه است. در شرایطی که متوسط تورم در ۴۰ سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد بوده است، سرمایه گذاری در بانک برای رشد سرمایه اشتباهی بزرگ محصوب میشود. متوسط سود بانکی در ۴۰ سال گذشته نزدیک به ۱۵ درصد بوده است. این موضوع حاکی از این است که سود بانکی حتی توانایی پوشش تورم را ندارد. این موضوع در سال های اخیر بیشتر خود را نشان داده و اختلاف نرخ تورم با سود بانکی بسیار زیاد است.

نسبت رشد پنج ساله سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس، طلا، دلار، مسکن و خودرو گزینه های جذابی هستند که میتوانند علاوه بر حفظ ارزش اصل سرمایه شما، در بلند مدت آن را رشد دهند. شما میتوانید با توجه به میزان سرمایه و ریسک پذیری خود وارد یکی از بازار های مالی شده و از آن کسب منفعت کنید. در این مقاله به بررسی این بازارها در ۱۵ سال گذشته می پردازیم

همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید، بازدهی بورس در سال ۱۳۹۰ به نسبت سال ۱۳۸۵ بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته که دلیل عمده آن ساماندهی بورس در سال ۱۳۸۴ توسط صالح آبادی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آن زمان) است و پس از آن رشد نرخ تورم در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ از مهم ترین عوامل رشد شاخص بورس بوده است. در پنج ساله بعدی شاخص رشد کمتری را تجربه کرد؛ دلیل رشد تحریم های آمریکا (به خصوص تحریم بانکی) بوده و پس از آن سیستم انقباضی دولت روحانی مانع از رشد بیشتر آن شد. در بین سال های ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ نیز شاخص رشد خیلی زیادی را تجربه کرد که بیشترین میزان رشد برای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است که در این سال ها نرخ دلار افزایش یافت و تورم نیز رشد چشم گیری داشته است.

 

 

رشد قیمت طلا در بازه های پنج ساله

در بین سال ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۰ نرخ جهانی طلا نزدیک به ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد که همین موضوع عامل اصلی رشد قیمت طلا در کشور ما نیز بود. بین سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ نرخ جهانی طلا کاهشی بود ولی با توجه به رشد تورم باز هم شاهد رشد قیمت سکه در این سال ها بودیم هرچند این رشد به نسبت زیاد نبوده است؛ اما در پنج سال گذشته، نرخ تورم رشد فزاینده ای داشته و با توجه به اینکه طلا رشد چشمگیری نداشته ولی بازهم رشد طلا در داخل کشور به دلیل تورم و گرانی دلار به صورت قابل توجهی مشاهده می شود.

 

رشد نرخ تورم و رشد دلار

نرخ دلار رابطه مستقیمی با تورم در کشور دارد. در سال هایی که نسبت تولید داخلی کشور پایین است و کشور برای کسری بودجه خلق پول می کند. نرخ دلار هم بالا میرود. هرچند دلار رشد چشمگیری را در سال های اخیر داشته ولی به عقیده برخی کارشناسان نرخ دلار همچنان باید روند افزایشی داشته باشد.

جهش مسکن در پنج سال گذشته

بازار مسکن بعد از صندوق های سرمایه گذاری کم ریسک ترین محل سرمایه گذاری هست ولی با این حال رشد فزاینده ای را در سال های اخیر داشته است. کمبود یک میلیون مسکن در کشور کفه تقاضا برای این کالای اساسی را در کشور بالا برده و تورم کشور هم سبب شده تا افراد جامعه دیگر نتوانند به خرید خانه فکر کنند. در حال حاضر شاخص انتظار برای خرید مسکن در کشور نزدیک به ۱۰۰ سال است.

 

 

در پایان اگر می خواهید در بازار های مالی سرمایه گذاری کنید، سعی کنید تا برای ۵ سال یا بیشتر در یک بازار فعالیت داشته باشید تا به دور از نوسانات مقطعی در بازار، بتوانید به صورت مطمئن کسب منفعت نمایید. همان طور که بیان شد سرمایه گذاری در بورس با نگاه بلند مدت همواره بیشترین سود را به همراه دارد؛ اما اگر شما تخصص لازم برای این کار را ندارید، توصیه می شود از سبدگردانی آیکو برای رشد سرمایه خود استفاده نمایید.

 

 

کارشناس: حسین بریهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *