جستجو

تحلیل بنیادی شرکت سیمان سپاهان (سپاها)

سپاها

سیمان جزء لاینفک زیرساخت شهری است که از آن بـرای سـاخت بـتن و همچنـین ملات و ایمن سازی زیر ساخت ها و اتصال بلوک های ساختمانی استفاده می شود

مقدار تولید سیمان جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با /۴ ۴ میلیارد تن بود که نسبت به سال گذشته اش حدود ۲۰۰ میلیون تن رشد داشته است. چین با اختلاف زیاد رتبـه نخست تولید سیمان در جهان را به خود اختصاص داده است (بیش از %۵۷). ایـران هم با تولید حدود ۶۲ میلیون تن سیمان جزو ۱۰ کشور برتر جهـان در سـال ۲۰۲۱ قـرار گرفته است.

ظرفیت اسمی تولید ایران حدود ۸۸میلیون تن است اما به دلیل مشکلات متعددی از جمله قطعی برق و گاز و قدیمی بودن خطوط، در سال ،۱۴۰۰ تولید سیمان کشور تنهـا ۶۲.۴ میلیون تن بوده است که حدود ۷۱ درصد ظرفیـت اسـمی اسـت. در ایـن سـال توزیع سیمان داخلی ۵۸.۳ میلیون تن و صادرات سیمان و کلینکر به ترتیب ۴.۱ و ۹.۴ میلیون تن بوده است. سیاستگذار تولید ۱۲۰ میلیون تن و صـادرات ۳۲ میلیـون تـن سیمان در سال ۱۴۰۴ را هدف گذاری نموده است.

ارزش تجارت سیمان (۱۲ میلیارد دلار) در مقایسه با ارزش تجـارت بین المللـی صـنایع دیگر رقم کمی است و نشان می دهد سیمان، محصولی منطقه ای است.

نرخ سیمان در ایران در محدوده ۲۰ دلار در تن می باشد. این در حالی است در اروپـا، مصر، عراق، امارات و چین این رقم بین ۵۰ تا ۷۰ دلار در تن بوده و در هند و پاکستان در محدوده ۸۰ دلار در تن و در آمریکا به ۱۲۵ دلار در تن می رسد!

 

برای دانلود تحلیل کامل نماد سپاها (فایل PDF) کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *