جستجو

بررسی ارزش روز دارایی‌ شرکت تکادو

بررسی ارزش روز دارایی‌ شرکت تکادو

                                                             

بررسی ارزش روز دارایی‌ شرکت تکادو

 معرفی شرکت:

شرکت تکادو در سال ۱۳۶۹ با هدف مشارکت و سرمایه‌گذاری تاسیس شد.

موسس آن شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان به‌عنوان سهامدار عمده آن است.

این شرکت سهامدار شرکت‌هایی چون زغال سنگ نگین طبس و زغال سنگ پرورده بوده که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زعال سنگ در کشور هستند.

فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری در سهام است که عمدتا این سرمایه‌گذاری در زمینه‌های معدنی، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی متمرکز است.

بررسی وضعیت پرتفوی شرکت:

عمده درصد سهامداری شرکت در صنعت زغال سنگ است (بالای ۵۰ درصد)، و این امر می‌تواند سبب تاثیرگذاری این شرکت در رابطه با نرخ‌گذاری قیمت زغال سنگ در آینده باشد.

پرتفوی بورسی شرکت:

عمده سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت در چهار شرکت زغال سنگ پرورده طبس، شرکت زغال سنگ نگین طبس، شرکت معادن منگنز ایران، شرکت فرآورده های نسوز پارس صورت گرفته است.

پرتفوی غیر بورسی شرکت:

عمده سرمایه‌گذاری شرکت در پرتفوی غیر بورسی نیز در سه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه تکادو، احداث معادن تکافر سپاهان، و شرکت احیا سپاهان بوده است.

بررسی وضعیت زغال سنگ در ایران:

  • قیمت پایه کنسانتره زغال سنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس تعیین می‌شود.
  • با توجه به وابستگی قیمت شمش فولاد خوزستان و تعیین آن بر اساس قیمت شمش فولاد جهانی، قیمت زغال سنگ نیز به‌صورت غیرمستقیم از نوسانت قیمت شمش جهانی فولاد تاثیر می‌گیرد.
  • از مهم‌ترین چالش‌های چند سال اخیر معدن‌کاران زغال سنگ در ایران می‌توان به نبود معیار شفاف برای تعیین قیمت زغال سنگ و عدم به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در بهره‌برداری از معادن اشاره کرد. همچنین تفاوت کیفیت زغال سنگ کک شو داخلی و خارجی سبب شده که خرید این محصولات برای شرکت‌های داخلی مثل ذوب آهن به دلیل درصد نسبتا بالای گوگرد کمتر باشد.
  • در حال حاضر مهم‌ترین متقاضی زغال سنگ در ایران شرکت ذوب آهن اصفهان است که تقریبا کل تولید داخلی کشور را یعنی در حدود ۲۵/۱ میلیون تن را مصرف می‌کند که این امر سبب افزایش قدرت چانه زنی این شرکت برای خرید زغال سنگ می‌شود. اگرچه بهره‌برداری از دو کارخانه فولاد میبد و فولاد زرند می‌تواند در آینده‌ای نزدیک سبب افزایش تقاضای این صنعت و ایجاد نرخ‌گذاری رقابتی در این صنعت شود.

بررسی ارزش روز دارایی‌های شرکت:

مطابق جدول زیر ارزش روز دارایی‌های به قیمت سهام شرکت در محدوده ۴۴ درصد است که نشان‌دهنده قیمت مناسب این شرکت نسبت به سایر شرکت‌های این گروه است.

 

حقوق صاحبان سهام ۱,۳۴۶,۵۱۱
ذخیره کاهش ارزش ۰
ارزش خالص پرتفوی بورسی ۲۶,۵۹۴,۱۲۰
ارزش خالص پرتفوی غیر بورسی ۱,۷۱۲,۱۸۳
تعداد سهام ۷۹۷۲۸۰۰۰۰
NAV هر واحد ۳۷۱۹۲
قیمت هر سهم ۱۶۳۵۷
نسبت P به NAV ۴۴%

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *