جستجو

سبدگردانی ارز دیجیتال

سبدگردانی ارز دیجیتال

سبدگردانی ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال(رمز پول) به انگلیسی : (Digital currency) به ارز هایی گفته می شود که که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است. همان‌طور که از واژه آن نیز برمی‌آید، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد. این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود. ارز دیجیتال ویژگی‌هایی شبیه ارز‌های فیزیکی دارد، اما به‌طور معمول تراکنش‌های انتقال سرمایه ارز‌های دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است.

ارز‌های مجازی و رمزارز‌ها به انگلیسی : ( Cryptocurrency ) هر دو از نمونه‌های ارز‌های دیجیتال هستند اما نکته اینجاست که هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست. پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای مبادلات مالی و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند؛ برای مثال می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکه اجتماعی داشت. پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ به این معنی که مرکزی برای تولید این پول وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: سبدگردان ها چند درصد سود می دهند؟

تاریخچه ارز دیجیتال

بنیاد پول الکتریکی به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن امکان جابجا شدن ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.
یکی از اولین‌ای گلد‌ها با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد. یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر لیبرتی رزرو به انگلیسی: ( Liberty Reserve ) بود که در سال ۲۰۰۶ به‌وجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به ذخیره آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این خدمات متمرکز بوده و برای استفاده در پول‌شویی محبوبیت داشتند. همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند و علاقه به استفاده مجدد از پول‌های دیجیتال را افزایش دهد. این امر با معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ همراه بود که آن را به بزرگ‌ترین و موردِ قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل کرد. از جمله نقاط قوت بیت‌کوین در برابر سایر نمونه‌های پیشین استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود. همچنین بیت کوین یک مسیر جدیدی را در پیش روی افراد قرار داده تا بدون واسطه دارایی‌های خود را مبادله نمایند.

شرایط سبدگردانی ارز دیجیتال

  • آموختن همیشگی و پیوسته
  • انجام رایزنی و دریافت آموزش
  • جمع کردن تجربه در طول زمان و درس گرفتن از آن ها
  • تسلط بر احساسات و غلبه بر ترس و زیاده خواهی
  • سعی بر حفظ سرمایه اولیه و سود های به دست آمده در گذشته
  • سرعت عمل بالا در تصمیم گیری

قرارداد سبدگردانی ارز دیجیتال

نمونه قرار داد‌های سبدگردانی ارز‌های دیجیتال کمی متفاوت است با قرار داد‌های سبدگردانی بورس و مهمترین دلیل آن نبود قانونی کامل در زمینه ارز‌های دیجیتال است اما هزینه‌های سبدگردانی و کارمزد سبدگردانی بسیار شبیه به سبدگردانی در بورس است. شرکت‌های سبدگردان ارز‌های دیجیتال به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا ارزش سرمایه با رشد تورم حفظ شود و با توجه به اینکه این بازار دو طرفه است در زمان‌هایی که بازار نزولی هم است می‌توانند با گرفتن موقعیت فروش از منفی شدن بازار سود کنند.

کسب سود از رمزارزها

از دو طریق می توان در حوزه رمزارزها کسب درآمد کرد. راه اول همان فرایند استخراج یا تولید این ارزها می‌باشد، که نیاز به آشنایی با مسایل فنی و داشتن امکانات و سرمایه گذاری اولیه دارد مانند خرید سخت افزار های قدرتمند و داشتن سیستم تهویه قوی و اینترنت پر سرعت. اما راه دوم گرفتن موقعیت خرید و فروش در این ارزها و استفاده از نوسانات قیمت آنها می‌باشد. به این نکته باید توجه کرد، که تاکنون رمز ارزها از نظر حقوقی و قوانین در خیلی از کشورها به رسمیت شناخته نشده اند و بر مبادلات آنها، نظارت مدون و مشخصی وجود ندارد و بیشتر بر اساس اعتماد کاربران در کارگزاری های مختلف معاملات انجام می‌شود و امکان کلاهبرداری از افرادی که اطلاعات کمی دارند بسیار بالاست. از آنجا که کشور ما درگیر موضوعات تحریم نیز می‌باشد. این احتمال خطر به مراتب بیشتر بوده و در صورت سوء استفاده یا کلاهبرداری امکان پیگیری و شکایت عملا وجود ندارد. البته اخیرا سامانه های بومی نیز در این زمینه فعال شده‌اند که قابلیت اعتماد بیشتری دارد و مزیت آنها قبول ریال در معاملات است. در صورتیکه جهت خرید و فروش در صرافی‌های خارجی باید از دلار، یورو یا سایر ارزها استفاده کنید؛ که نقل و انتقال این ارزها مسایل و مشکلات خود را دارد.
نکته نهایی اینکه بررسی نوسانات قیمت رمز ارزها، بیانگر نوسان بالا و در نتیجه ریسک بالای آنها می باشد لذا سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این بازار باید همه جوانب را درنظر بگیرند.

کیف پول الکترونیکی و ویژگی های آن

انتقال پول الکترونیک، نگهداری و جا به جایی آن بسیار راحت‌تر از پول کاغذی (پول سنتی) است، به سبب این موضوع خرید و فروش الکترونیکی، تجارت الکترونیک و سرمایه‌گذاری الکترونیکی از شکل قدیمی خود راحت‌تر و سریع تر است. این مفاهیم موجب می‌شود تا استفاده از آن‌ها به کسب و کار شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رونق دهد، حتی در سطح کلان باعث رونق اقتصاد کشورها وتجارت جهانی شود.

انواع پول الکترونیکی

پول الکترونیکی را به شیوه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌نمایند، در یکی از تقسیم‌بندی‌ها پول الکترونیکی را به دو دسته تقسیم می‌نمایند:
پول الکترونیکی شناسایی شده
این نوع پول الکترونیکی حاوی اطلاعاتی درباره هویت مالک آن می‌باشد که تقریبا مثل کارت‌های اعتباری است. این پول‌ها دارای قابلیت ردگیری می‌باشند و هویت دارنده آن قابل شناسایی است. قابلیت استفاده این پول در دو روش پیوسته و ناپیوسته امکان‌پذیر است.
پول الکترونیکی غیرقابل شناسایی
این مدل پول دیجیتال خصلت مخفی بودن هویت فرد مالک آن را دربردارد و از این لحاظ شباهت زیادی با پول کاغذی سنتی، دارد. هنگامی که این مدل پول از حسابی برداشت می‌شود، بدون باقی گذاشتن هیچ اثری می‌توان آن را خرج کرد و با توجه به این نکته که هنگام ایجاد کردن پول دیجیتالی از امضاهای نامشخص استفاده می‌شود، امکان پیگیری آن برای هیچ بانکی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *