جستجو

صندوق سرمایه گذاری جسورانه چیست؟

صندوق نوآورانه چیست و چقدر سرمایه گذاری در آن ریسک دارد

تعریف صندوق جسورانه

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه venture capital نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک هستند که سرمایه را از سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در استارتاپها دارند را جذب کرده و به استارتاپ های هدف تخصیص می دهد. با توجه به ریسک هایی که اکوسیستم استارتاپی دارد و هزینه هایی که استارتاپ ها لازم دارند؛ سرمایه گذاران اغلب ترجیح می دهند تا از طریق صندوق های جسورانه روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند.

با توجه به اینکه احتمال شکست استارتاپ ها وجود دارد، صندوق های جسورانه تنوعی از دارایی را در سبد خود می دهند. صندوق ها سعی می کنند تا به صورت همزمان روی چند استارتاپ مختلف سرمایه گذاری کنند تا در صورت شکست تعدادی از آنها، سودآوری صندوق تحت الشعاع قرار نگیرد. علاوه بر این بخشی از سرمایه صندوق هم در صندوق های درآمد ثابت و سپرده های بانکی سرمایه گذاری می شود.

 

صندوق جسورانه شرکت مشاور سرمایه گذاری آیکو
با توجه به ریسک هایی که اکوسیستم استارتاپی دارد و هزینه هایی که استارتاپ ها لازم دارند؛ سرمایه گذاران اغلب ترجیح می دهند تا از طریق صندوق های جسورانه روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند

سرمایه گذاری در صندوق جسورانه چقدر ریسک دارد؟

صندوق های سرمایه گذاری، پتانسیل سودآوری بالایی دارند و برای سرمایه گذاران جذاب هستند. اما از طرف دیگر به دلیل نوپا بودن شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری می شود، ریسک آنها به همان اندازه بالا است. هرچند صندوق های جسورانه تمام تلاش خود را می کنند تا با بررسی های اصولی و مداوم خود این ریسک را برای سرمایه گذاران کاهش دهند، اما سرمایه گذاران باید بدانند که سرمایه آنها در معرض ریسک بالایی قرار دارد.

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه معمولا ۵۰ تا ۶۰ درصد دارایی خود را روی سهام پروژه های نوپا سرمایه گذاری می کنند و مابقی سرمایه در اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده بانکی سرمایه گذاری می شود.

صندوق جسورانه همانطور که از اسم آن برمی آید مخصوص افراد ریسک پذیر و به نوعی جسور است. شرکت های بیمه، نهادهای مالی، صندوق های بازنشستگی و سرمایه داران شخصی می توانند مشتریان خوبی برای این نوع از صندوق ها باشند.

با توجه به اقبال زیادی که نسبت به حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، می توان کسب و کارهای سوددهی را براساس نیازهای مشتریان تعریف و بر روی آنها سرمایه گذاری کرد. به خاطر ماهیت این نوع از سرمایه گذاری، خطر زیادی سرمایه شما را تامین می کند. این نوع از صندوق بر خلاف صندوق های با درآمد ثابت پر ریسک ترین صندوق بورسی است. پس باید که با شناخت ریسک های این حوزه به آن ورود نمود.

اگر علاقمنمد به سرمایه گذاری در صندوق های جسورانه هستید، می توانید از طریق کارگزاری ها، فرابورس و یا بورس وارد عمل شوید. چنانچه صندوق جسورانه مورد نظر شما به صورت ETF باشد، شما می توانید در بازار بورس آن را معامله کنید و با خرید واحدهای سرمایه گذاری از کارگزاری ها، قدم در این راه بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *