جستجو

مدارک مورد نیاز برای سبدگردانی

اگر بین بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه را انتخاب کرده‎‌اید و بین راه‌های متفاوتی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد تمایل دارید تا از سبدگردانی استفاده کنید باید بدانید که استفاده از خدمات سبدگردانی شرایط خاص خودش را دارد که در این مقاله به این موارد می‌پردازیم.

مراحل عقد قرارداد سبدگردانی

برای عقد قرارداد سبدگردانی مراحل زیادی طی می‌شود. انجام تمامی مراحل بین ۳ تا ۷ روز کاری (در صورت تکمیل بودن مدارک سرمایه‌گذار) زمان لازم دارد که این مراحل به شرح ذیل است:

  • مذاکره اولیه: کارشناسان شرکت سبدگردان آیکو در خصوص این فعالیت اطلاعات لازم را به سرمایه‌گذار می‌دهند و سرمایه‌گذار را با فرآیندها، مزایا، مخاطرات و بازدهی سبدگردان آشنا می‌کنند.
  • دریافت مدارک و ارسال قرارداد: بعد از مذاکره اولیه شرکت سبدگردان با سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذار باید مدارکی را که در بخش بعدی به صورت تفصیلی بیان می‌شود را به شرکت سبدگردان ارائه کند تا شرکت سبدگردان پیش‌نویسی از قرارداد را برای سرمایه‌گذار ارسال کند.
  • ارسال قرارداد نهایی: پس از تأیید سرمایه‌گذار و واریز وجه به شماره حساب شرکت سبدگردان (در صورتی که تمایل به انتقال سهم دارند پس از ارسال فایل اکسل DDN) قرارداد نهایی تنظیم و به همراه فرم ریسک‌پذیری برای سرمایه‌گذار ارسال می گردد تا سرمایه گذار ضمن امضای قرارداد سبدگردانی با تکمیل فرم ریسک گذیری میزان ریسک پذیری خود را مشخص کرده تا سبدگردان با توجه به ریسک پذیری سرمایه گذار اقدام به خرید و فروش سهام کند.
  • عودت فرم ریسک پذیری و قرارداد ها: پس از امضای قرارداد و فرم ریسک پذیری، سرمایه گذار باید تمام این فرم ها را به شرکت بازگرداند تا از طرف شرکت هم امضای قرارداد صورت پذیرد. پس از امضا از طرف شرکت یک نسخه از قرارداد برای سرمایه گذار ارسال می گردد.
  • درخواست صدور کد PRX: سبدگردانی کد مختص به خود را دارد و سرمایه گذاران نمی توانند با همان کدی که در بازار معامله می کنند فعالیت سبدگردانی را هم انجام دهند. پس از امضای قرارداد و اخذ تأیید از سپرده گذاری مرکزی در خواست صدور کد PRX از طرف شرکت سبدگردان صادر می شود.
  • تعریف مشتری در کارگزاری: به منظور انجام معاملات نیاز است تا یک کارگزاری ساماندهی معاملات را بر عهده داشته باشد. به این منظور مشتری در کارگزاری تعریف می گردد و هماهنگی های لازم جهت انجام معاملات در کارگزاری بین شرکت سبدگردان و کارگزاری صورت می پذیرد.
  • ارسال نام کاربری و رمز عبور: برای مشتریان سبدگردانی در انتها یک نام کاربری و رمز عبور صادر می شود که به واسطه آن می توانند عملکرد سبدگردان را رصد کرده و از این طریق گزارش گیری نمایند.
  • شروع معاملات: پس از طی تمامی این مراحل معاملات سبدگردانی آغاز می شود و تیم معاملاتی شرکت سبدگردان بر اساس میزان ریسک پذیری سرمایه گذار و با توجه به تحلیل هایی که انجام می دهد؛ اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می کند.

مدارک مورد نیاز

همان طور که در مطالب فوق ذکر شد؛ برای خرید و فروش در بازار سرمایه شما به کد نیاز دارید و با همین کد می توانید در بازار معامله نمایید. اما اگر بخواهید از سبدگردانی استفاده کنید، باید به صورت رسمی با شرکت های سبدگردان قرارداد منعقد کنید که عقد این قرارداد مستلزم ارائه مدارکی از جانب سرمایه گذار است.

قبل از عقد قرارداد با شرکت سبدگردان، ابتدا در مورد شرکت تحقیق کنید و اطلاعات ثبتی و مالی آن را بررسی نمایید. این احتمال وجود دارد تا برخی به دنبال کلاهبرداری از طریق فعالیت سبدگردانی باشند و با این بررسی شما آنها را حذف می کنید. سبدگردان های رسمی مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار دارند و به واسطه این مجوز فعالیت می کنند. پس از این بررسی اقدام به عقد قرارداد سبدگردانی نمایید.

اما مدارکی که باید برای شرکت سبدگردان ارسال کنید تا قرارداد شما تنظیم گردد به این صورت است:

  • مشتریان حقیقی
    • تصویر کارت ملی: باید از پشت و رو کارت ملی تصویری واضح برای شرکت سبدگردان ارسال کنید. این تصویر باید به صورت رنگی باشد.
    • تصویر شناسنامه: یک اسکن رنگی از صفحه اول شناسنامه باید به شرکت سبدگردان ارسال شود. در صورتی که شناسنامه سرمایه گذار دارای توضیحات است، باید از صفحه توضیحات شناسنامه نیز یک اسکن رنگی برای شرکت عرضه گردد.
    • آدرس محل سکونت، کد پستی و تلفن: در ارسال آدرس و کد پستی دقت کنید، چون قرارداد ها بر همین اساس برای شما ارسال می شود و در صورتی که این آدرس دقیق و درست نباشد؛ امکان عقد قرارداد فراهم نمی شود. همچنین ابلاغیه هایی که شرکت سبدگردان ارسال می کند به همین آدرس ارسال می گردد. لذا در صورت تغییر آدرس سکونت در حین قرارداد سبدگردانی باید این موضوع به شرکت سبدگردان اطلاع رسانی شود.
    • کد بورسی: کد بورسی که سرمایه گذار از طریق ثبت نام در سامانه سجام دریافت می کند باید به شرکت سبدگردان ارسال شود.
    • اطلاعات کامل حساب بانکی: برای انعقاد قرارداد و فرآیند های تسویه حساب، سرمایه گذار باید اطلاعات بانکی خود را به صورت کامل به شرکت سبدگردان معرفی کند. شماره حساب، کد شعبه، شهر شعبه، نام بانک، نوع حساب اطلاعات بانکی سرمایه گذار است که به شرکت سبدگردان ارائه می گردد.
  • مشتری حقوقی
    • اساسنامه: شرکت های حقوقی که تمایل به فعالیت سبدگردانی دارند باید یک فایل اسکن رنگی از اساسنامه خود را برای شرکت سبدگردان ارسال نمایند.
    • اظهارنامه: شرکت حقوقی موظف است تا اسکن رنگی اظهار نامه خود را در اختیار شرکت سبدگردان قرار دهد.
    • کارت ملی و شناسنامه: باید تمامی اعضای هیأت مدیره شرکت یک اسکن رنگی از کارت ملی به صورت پشت و رو و یک اسکن رنگی از صفحه اول شناسنامه (در صورت وجود توضیحات در شناسنامه باید آن صفحه هم اسکن شود) برای شرکت سبدگردان ارسال کنند.
    • آدرس، کد پستی و تلفن: شرکت حقوقی مانند سرمایه گذاران حقیقی باید این اطلاعات را به صورت دقیق به شرکت سبدگردان ارسال کند.
    • کد بورسی: شرکت حقوقی باید کد بورسی خود را به شرکت سبدگردان معرفی نماید.
    • اطلاعات بانکی: مانند سرمایه گذار حقیقی، سرمایه گذار حقوقی هم باید تمامی اطلاعات بانکی خود را جهت سازوکار های مالی سبدگردانی به شرکت سبدگردان ارائه نماید. این اطلاعات شامل: شماره حساب، کد شعبه، شهر، نام بانک و نوع حساب است.

طی کردن این مراحل به ظاهر دشوار همان طور که گفته شد، بین ۳ تا ۷ روز کاری زمان می برد. در این بازه زمانی فقط یک بار سرمایه گذار اطلاعات خود را برای شرکت سبدگردان ارسال می کند و پس از آن، شرکت سبدگردان پیگیر فرآیند های صدور کد PRX و سایر اقدامات قانونی جهت شروع سبدگردانی است.

تنها نکته مهمی که وجود دارد این است که سرمایه گذاران اطلاعات خود را به صورت کامل و دقیق در ابتدای قرارداد برای شرکت سبدگردان ارسال نمایند تا این فرآیند سریع تر طی شود. در صورت نقص مدارک و یا اشتباه بودن مدارک ارسالی زمان طی کردن این مراحل دو چندان می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *