جستجو

گزارش تحلیلی شرکت آهن و فولاد ارفع- فروردین ۱۴۰۱

تحلیل شرکت آهن و فولاد ارفع

در این گزارش تحلیلی از وضعیت فروش وزنی و ریالی شرکت آهن و فولاد ارفع ارائه می شود که به بررسی عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰ می پردازد.

شرکت آهن و فولاد ارفع دارای دو خط تولید آهن اسفنجی و و فولاد‌سازی هر کدام به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن است. این شرکت در ۳ ماهه پایانی ۱۴۰۰ ظرفیت واحد آهن اسفنجی (احیای مستقیم) خود را به ۱۲۰۰ هزار تن افزایش داد تا در ادامه تولید شمش نیز به ۱ میلیون تن برسد.

فروش شرکت ۸۰ درصد داخلی و ۲۰ درصد صادراتی صورت می‌گیرد.

طبق مصوبه اخیر وزارت صمت در خصوص عوارض بر میزان فروش صادراتی شرکت‌ها، عوارض این شرکت ۱۷ درصد است که در سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

آهن و فولاد ارفع تمام آهن اسفنجی خود را به شمش تولید می‌کند و حتی‌الامکان آن را به فروش نمی‌رساند. همچنین در صورت عدم افزایش ظرفیت در واحد فولادسازی در کنار واحد احیای مستقیم این شرکت بار دیگر باید آهن اسفنجی خود را به فروش برساند.

این شرکت از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ توانسته است به تولید ۷۷۰،۴۳۵ تن شمش فولادی برسد. لازم به ذکر است که میزان فروش این شرکت تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ برابر با تولید بوده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع
شرکت آهن و فولاد ارفع تولیدکننده شمش فولاد (بیلت)در کشور و يکي از بنگاه هاي پيشرو اقتصادي فعال در عرصه هاي ملي و منطقه اي صنعت فولاد است.

نرخ فروش شمش فولادی در پایان اسفند ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به اندازه ۵۷ درصد رشد داشته است. این نرخ در اسفند ماه در مقایسه با میانگین ۱۱ ماهه، رشد ۳ درصدی را ثبت کرده است. نرخ فروش شرکت متاثر از رشد قیمت فولاد جهانی و همچنین افزایش نرخ ارز است.

کل میزان فروش فولاد ارفع تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ به میزان ۹۶۱۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۳۹ درصدی داشته است. از میزان کل فروش سال جاری ۱،۴۵۴ میلیارد تومان در اسفند ماه اتفاق افتاده است.

شرکت پیش بینی کرده است،  ۲۷۰ هزار تن صادرات شمش فولادی در سال ۱۴۰۱ داشته باشد که با نرخ شمش ۷۰۰ دلاری و دلار ۲۴،۶۰۰ تومانی، این شرکت باید ۷۹۰ میلیارد تومان هزینه عوارض صادرات بپردازد که با سرمایه ۱،۲۰۰ میلیارد تومانی به ازای هر سهم ۶۵۹ ریال خواهد بود.

بررسی نرخ فروش شمش در سال 1400

شرکت آهن و فولاد ارفع دارای دو خط تولید آهن اسفنجی و  فولاد‌سازی هر کدام به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن است.

  • جدول فوق میزان سود شرکت را برای سال مالی ۱۴۰۱ با دو متغیر نرخ دلار و قیمت شمش جهانی را نشان می‌دهد.
  • با فرض نرخ شمش ۷۰۰ دلاری، فروش آهن اسفنجی حاصل از بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم تا ۱۲۰۰ هزار تن، عوارض ۱۷ درصدی بر صادرات شمش و نرخ ارز ۲۵،۰۰۰ تومانی برای سال آتی سود هر سهم شرکت آهن و فولاد ارفع به میزان ۳،۸۸۳ ریال محاسبه می‌شود.
  • با قیمت ۱۵،۶۰۰ ریالی هر سهم در بازار، فولاد ارفع با P/E Forward 4.02 در بازار معامله می‌شود.
جدول تحلیل حساسیت محاسبه سود شرکت
با فرض نرخ شمش ۷۰۰ دلاری، فروش آهن اسفنجی حاصل از بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم تا ۱۲۰۰ هزار تن، عوارض ۱۷ درصدی بر صادرات شمش و نرخ ارز ۲۵،۰۰۰ تومانی برای سال آتی سود هر سهم شرکت آهن و فولاد ارفع به میزان ۳،۸۸۳ ریال محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *