جستجو

بولتن تحلیلی آبان ماه ۱۴۰۱ آیکو

بولتن تحلیلی آبان ماه

در این مطلب به بولتن تحلیلی آبان ماه ۱۴۰۱ که در دپارتمان سرمایه گذاری هلدینگ آیکو تهیه شده است، نگاه مختصری خواهیم داشت. جهت دانلود «بولتن تحلیلی آبان ماه ۱۴۰۱ با نگاهی بر شرکت فولاد خوزستان» کلیک کنید.

این گزارش شامل بخش‌های زیر است:

  • تحلیل بازار
  • گزارش های آماری بازار سرمایه
  • بررسی روند قیمتی محصولات فولادی
  • بررسی روند قیمتی محصولات پتروشیمیایی
  • بررسی شرکت فولاد خوزستان

تحلیل بازار

بازار سرمایه در آبان ماه ۱۴۰۱ نسبت به مهر ماه وضعیت بهتری را تجربه کرده است.

در آبان اهالی بازار شاهد رشد ۷ درصدی شاخص کل و رشد ۶ درصدی شاخص هم وزن بودند که علت اصلی این امر را می‎توان به دو موضوع مرتبط دانست؛ اولین دلیل افت بیش از حد شاخص کل در مهر ماه بوده است که به موجب آن قیمت اغلب سهم‌ها جذاب شده و به نقاط حمایتی‎‌شان رسیده است.

مقایسه شاخص و ارزش معاملات در بازار سرمایه در آبان ماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در آبان‌ ماه ماه با عدد ۱,۳۰۸,۹۹۳ کار خود را آغاز کرد و در ادامه پس از چند روز منفی روند صعودی را آغاز کرد. سرانجام در روز پایانی آبان ماه با بازدهی مثبت ۷/۵۲ درصدی نسبت به ابتدای دوره و با ثبت عدد ۱,۴۰۷,۳۹۹ به کار خود پایان داد.

همزمان با شروع روند مثبت شاخص، ارزش معاملات در روز‌های نخست ماه اندکی افزایش داشته و در ادامه در روز ۱۷ آبان به بالاترین رقم رسید و پس از آن کاهش پیدا کرد.

نمودار مقایسه‌ای شاخص و ارزش معاملات در بازار سرمایه در آبان

ارزش دلاری بازار سرمایه

طبق نمودار روبرو، ارزش دلاری بازار طی ۳ سال اخیر در کانال ۱۵۵ الی ۲۸۰ میلیارد دلار نوسان داشته است.

ارزش دلاری بازار در ابتدای سال ۱۳۹۸ به کمترین مقدار خود در حدود ۶۱ میلیارد دلار رسید، به گونه‌ای که دلار روند صعودی خود را از آنجا آغاز کرد.

روند صعودی بازار نیز در همان حوالی از سال آغاز شد و رفته رفته شتاب بیشتری به خود گرفت. شاخص کل در مرداد سال ۱۳۹۹ و در سقف خود، ارزش ۴۳۰ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.

ارزش دلاری بازار سرمایه

در آبان ماه ۱۴۰۱ ارزش معاملات بورس مقدار ۱۶۳ میلیارد دلار را تجربه کرد که این مقدار اندکی بیشتر از حداقل مقداری است که تجربه کرده است.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد روند کاهشی ارزش دلاری بازار ادامه‌دار باشد.

بررسی شرکت فولاد خوزستان

Øفولاد یکی از کالاهای مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه صنعتی کشورهاست.

Øاین کالا بعد از نفت و گاز دومین کالای پرحجم تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

Øدر حال حاضر سالانه بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید می شود. رشد چشمگیر تولید فولاد خام، عمدتا به رشد تولید فولاد خام در چین که بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است مربوط می شود.

Øکشورهای هند، ژاپن و آمریکا در رتبه‌های بعدی بزرگترین تولید کنندگان فولاد در جهان قرار دارند. ایران در حال حاضر با تولید سالانه ۲۹ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم قرار می‌گیرد.

Ø ایران به علت داشتن ذخایر سنگ آهن، منابع قابل توجه انرژی، بازار مصرف رو به رشد و نیروی کار نسبتا ارزان نسبت به بسیاری از کشورهای صنعتی تولید کننده فولاد مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی مزیت نسبی مناسبی دارد.

Øایران دارای ذخایر فراوان سنگ آهن است و در تولید سنگ آهن رتبه دهم جهان را دارد. از سوی دیگر از نظر ذخایر گاز طبیعی در جایگاه دوم جهان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *