جستجو

سبدگردانی با سرمایه کم

سبدگردانی با سرمایه کم

سبدگردانی با کمترین سرمایه

بازار سرمایه یکی از بازار‌های هدف سرمایه‌گذاران است که به دو روش مستقیم و غیر‌مستقیم قابل معامله است. سرمایه‌گذاری را می‌توان خرید هر دارایی برای کسب سود و منفعت در بلندمدت دانست و همواره از بازار سرمایه می‌توان به عنوان یکی از روش‌های جذاب برای این فرآیند نام برد. سرمایه‌گذاری در بورس به وسیله مدل‌های مختلفی انجام می‌شود و تمامی افراد مبتدی و حرفه‌ای و حتی آن دسته از افرادی که وقت و تخصص لازم برای معامله را ندارند نیز می‌توانند به شیوه‌های مختلفی در این بازار فعالیت کنند. به طور کلی همان، ۲ نوع سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که در بالا اشاره شد در بازار سرمایه ایران وجود دارد. سبدگردانی را می توان با کمترین میزان سرمایه هم آغاز کرد.

 

حداقل سرمایه برای سبدگردانی چقدر است؟

قرارداد با شرکت‌های سبد‌گردان که خود جزء شرکت‌های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، یکی از کم ریسک‌ترین و بهترین مدل های سرمایه‌گذاری برای کسانی است که به هر دلیلی شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس ندارند. در این روش، شرکت سبدگردان که متشکل از تیمی حرفه‌ای و کارآزموده بورسی است صفر تا صد انجام معاملات بورسی را برای سرمایه‌گذار بر عهده می‌گیرد؛ به عبارت بهتر در سبدگردانی‌ها، سرمایه‌گذار دارایی خود را به متخصصین این حوزه می‌سپارد تا در قبال پرداخت کارمزد، خدمات خرید‌ و فروش دارایی به روش حرفه‌ای را دریافت کنند.

هر کدام از این شرکت‌های سبد‌گردان در سایه چهارچوب قانونی دارای یک سری ضوابط مخصوص به خود هستند به طوری‌که سرمایه‌گذار با عقد قرارداد، موظف به پذیرش و اجرای این قوانین خواهد شد. حداقل میزان سرمایه برای آغازفرآیند سبد‌گردانی نیز از جمله مواردی است که برای هر شرکت سبدگردان به‌طور ویژه تعیین شده است.

مبلغ معینی را برای سبدگردانی با سرمایه کم نمی‌توان مشخص کرد چرا که این میزان برای هر شرکت سبدگردان متفاوت تعریف می‌شود؛ برخی از شرکت‌های سبدگردان قرارداد سبدگردانی با حداقل مبلغ ده میلیون تومان، پنجاه میلیون تومان و حتی یک میلیارد تومان را در دستور کار خود دارند اما چیزی که در این میان اهمیت خواهد داشت این است که سبدگردانی با سرمایه کم فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که با سرمایه نه چندان زیاد می‌خواهند به درآمد قابل قبولی برسند.

فواید سرمایه گذاری با سرمایه اندک

معمولا  به هر میزان که دارایی به گردش درآمده در بازارهای سرمایه از جمله سبدگردانی‌ها بیشتر باشد، به همان میزان میزان سوددهی نیز افزایش پیدا می‌کند اما اگر از دید دیگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سبدگردانی با سرمایه‌گذاری کم یک سری مزایای قابل توجه نیز به دنبال دارد. به عقیده صاحب نظران برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس، به روش مستقیم و یا غیر مستقیم، در ابتدای کار بهتر است که با سرمایه کمتر آغاز به کار شود.

از آنجایی‌که در ابتدای آغاز سرمایه‌گذاری معمولا میزان تجربه پایین است و از طرف مقابل میزان هیجانات وارد بر بازار در سطح بالایی قرار دارد، امکان آسیب دیدن از وضعیت موجود برای سرمایه‌گذار کم‌تجربه وجود دارد. حال تصور کنید که اگر سرمایه گذار با میزان دارایی بالایی وارد بازار شده باشد، چه اتفاقی برای او می‌افتد؟

در این حالت شکست خوردن در بازار علاوه بر اینکه دارایی زیادی را از سرمایه‌گذار می‌گیرد، ممکن است که از لحاظ روانی نیز فشار زیادی را بر او تحمیل کند. بهترین روش برای کسب تجربه در بازار سرمایه‌گذاری این است که با سرمایه کم شروع به کار کرد تا در این میان ضمن افزایش تجربه برای‌عدم تاثیرپذیری از هیحانات بازار، بتوان سوددهی خود را به صورت معقول افزایش داد.

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب سبدگردانی

آیا سرمایه گذاری با سرمایه کم مفید است؟

یکی از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سبدگردانی این است که سبد مورد نظر مطابق با نظر سرمایه‌گذار و میزان ریسک‌پذیری او تشکیل می‌شود؛ به این معنا که به هر اندازه قدرت پذیرش ریسک سرمایه‌گذار پایین باشد، سبد تشکیل شده برای او متنوع‌تر و به دنبال آن کم ریسک‌تر خواهد شد. در واقع شرکت سبدگردان به دنبال این است که بتواند بر حسب نیاز و سلیقه سرمایه گذار برای او سبدی را با بالاترین میزان سوددهی تشکیل دهد؛ یعنی در عین کنترل ریسک معاملات، بالاترین میزان سوددهی پیش بینی گردد.

یکی دیگر از مواردی که بر پیشبرد سبدگردانی با سرمایه کم تاثیرگذار است، مسئله دید زمانی است؛ به این معنا که بر حسب دیدگاهی که شخص سرمایه‌گذار درباره سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و یا کوتاه‌مدت دارد، سبد سرمایه تشکیل می‌شود. استراتژی زمانی به دو دسته بلند‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم‌بندی می‌شود و هر کدام از این استراتژی‌ها معاملات ویژه خود را طلب می‌کنند؛ به این صورت که سهام با دید بلند‌مدت با سهام با دید کوتاه‌مدت متفاوت خواهند بود.

همچنین اینکه کارشناسان سبدگردان در تلاش هستند که بر حسب میزان ریسک‌پذیری سرمایه گذار، تنوع سبد سهام را کنترل کنند؛ به این صورت که برای سبد سهام افراد با قدرت ریسک‌پذیری پایین معمولا تنوع بالا خواهد بود تا به این طریق میزان ریسک‌پذیری معاملات کنترل شود. در مجموع می‌توان گفت که سبد‌گردانی با سرمایه کم بر حسب شرایط مورد تقاضای سرمایه‌گذار و همچنین قدرت پذیرش ریسک‌پذیری او انجام خواهد گرفت که همین موضوع شرایط را برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن و کم ریسک فراهم می‌کند.

سبدگردانی با سرمایه کم بر حسب میزان ریسک‌پذیری به چند مدل دسته بندی می‌شود. تحلیل‌گران حرفه‌ای در شرکت‌های سبدگردان درصدد هستند تا تمامی موقعیت‌های سودده در بازار را رصد کنند و در این میان با تحلیل‌های کارشناسی شده بتوانند میزان سوددهی معقولی را کسب کنند. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم سبد تشکیل شده در سبدگردانی‌ها بر حسب میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار تعیین می‌شود که بر حسب این پارامتر، انواعی از سبد‌گردانی با سرمایه کم قابل تعریف خواهد بود.

 

سبدگردانی با سرمایه کم در ریسک پایین

برخی از افراد به هر دلیلی توان پذیرش ریسک چندان بالا را ندارند و تنها به دنبال کسب سود قابل قبول به میزانی بیشتر از سود بانکی هستند. سبد تشکیل شده برای این افراد معمولا تشکیل شده از اوراق با سود تضمینی خواهد بود تا به این طریق ریسک معاملات به کمترین میزان خود برسد و در کنار آن سود قابل قبولی هم نصیب سرمایه‌گذار شود. هر چند که سود حاصل از این نوع سبد‌گردانی کمتر از سایر انواع سبدگردانی با سرمایه کم است اما در مجموع اطمینان کافی را برای سرمایه‌گذار در پی خواهد داشت.

 

سبدگردانی با سرمایه کم در ریسک متوسط

کسانی که تا حدودی قدرت پذیرش ریسک بالاتری دارند، می‌توانند انتظار دریافت میزان سود بیشتری را نیز داشته باشند. سبد‌گردانی برای این افراد حول خرید سهام و خرید اوراق می‌چرخد تا به این ترتیب میزان ریسک‌پذیری در میزان متوسطی کنترل شود و به دنبال آن سوددهی بیشتری نیز عاید سرمایه‌گذار گردد.

 

سبدگردانی با سرمایه کم در ریسک بالا

بیشترین میزان کسب سود نصیب سرمایه‌گذارانی خواهد شد که توان پذیرش ریسک بالا را دارند چرا که بیشترین حجم از سبد این افراد از سهام تشکیل شده و همین موضوع باعث می‌شود تا بیشترین میزان سوددهی نصیب سرمایه‌گذار گردد. هر چند که ریسک سبدگردانی با سرمایه کم در این حالت بیشتر است اما میزان افزایش درآمد آن بیشتر از دو حالت قبلی خواهد بود.

 

نتیجه گیری

در نتیجه سبد‌گردانی با سرمایه‌کم یکی از روش‌های غیر‌مستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است که شرایط را برای سرمایه‌گذاری کسانی که سرمایه کمی دارند، فراهم می‌کند. حتی اگر سرمایه چندان زیادی ندارید، باز هم نگران نباشید؛ چرا که سرمایه‌گذاری در سبدگردانی با سرمایه‌کم شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کند تا با میزان کمی سرمایه، به سود قابل قبولی برسید و این همان چیزی است که سبدگردانی را به یک فرصت درخشان برای استفاده همگان تبدیل کرده است.

2 پاسخ

  1. باسلام واحترام،بنده سوالی که دارم اینه،،فعالین درسبدگردانی مثلابرای دوماه چنددرصدکارمزدمیگیرند،اگه من بخوام ۵۰یا۱۰۰تومن سرمایه گذاری کنم طی دوماه چنددرصد من سودمیکنم وچنددرصد سبدگردان کارمزد میگیرد لطفا راهنمایی بفرمائید سپاسگزارم

    1. دوست عزیز،
      بابت سوال شما باید عرض کنیم که قراردد سبدگردانی معمولا یک ساله منعقد می شود.
      در رابطه با سبدگردانی دو نوع کارمزد داریم. کارمزد ثابت که براساس آن در پایان سال شما ۱% از ارزش سرمایه خود را باید پرداخت کنید.
      در مورد کارمزد متغیر هم باید بگوییم، چنانچه بازده سبد شما ۲۰درصد باشد هیچ کارمزدی به شما تعلق نمی گیرد.
      چنانچه بازده شما بیش از ۲۰ % باشد، ۲۰% از بالابود آن به سبدگردان تعلق می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *