جستجو

عرضه و پذیرش در بازار سرمایه

عرضه و پذیرش

تأمین مالی همیشه یکی از دغدغه های شرکت ها بوده است. شرکت ها به منظور گسترش فعالیت خود و توسعه فعالیت هایی که دارند نیازمند منابع مالی جدید هستند تا بتوانند سریع تر مسیر رشد خود را طی کنند. از گذشته روش های مختلفی به این منظور وجود داشته که هر شرکت بسته به سیاست هایی که دارد یکی از این راه ها را انتخاب می کند.
تأمین مالی از طریق اخذ وام از بانک ها، تأمین مالی جمعی برای مبالغ تا سقف ۲۵ میلیارد تومان، انتشار اوراق بدهی، جذب سرمایه گذار، عرضه سهام در بازار سرمایه و … همگی از جمله روش هایی هستند که شرکت ها می توانند از طریق آن اقدام به تأمین مالی کنند. در این بین ورود به بازار سرمایه یکی از بهترین روش هایی است که شرکت ها در پیش می گیرند اما، به واسطه شرایط و قوانینی که در بازار سرمایه وجود دارد باید با شرکت های دارای مجوز عرضه و پذیرش همکاری کنند تا بتوانند سهم شرکت خود را وارد بازار سرمایه کنند.

مطلب پیشنهادی: شرکت مشاور سرمایه گذاری

مجوز عرضه و پذیرش

شرکت های بورسی اغلب مجوز عرضه و پذیرش در بازار سرمایه را دارند. کارگزاری ها، مشاور سرمایه گذاری ها و تأمین سرمایه ها از جمله شرکت هایی هستند که مجوز عرضه و پذیرش در بازار سرمایه را دارند. این شرکت ها در واقع واسط هایی هستند که میان شرکت متقاضی ورود به بازار سرمایه و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار می گیرند و با ارائه خدمات شرایط شرکت متقاضی را با شرایط اعلامی سازمان بورس و اوراق بهادار منطبق می سازند.
این شرکت ها از ابتدای تصمیم گیری شرکت متقاضی برای عرضه در بازار سرمایه تا زمانی که اوراق شرکت در بازار سرمایه عرضه می شود اقدامات لازم را انجام می دهند و مشاوره های لازم را به شرکت ارائه می کنند.

مشاوره عرضه و پذیرش

اغلب شرکت هایی که تمایل دارند تا در بازار سرمایه سهام خود را منتشر کنند؛ اطلاعات کافی در رابطه با شرایط و مقررات بازار سرمایه ندارند و نیاز به مشاوری دارند که در طی مراحل به آنها کمک کند. به این منظور شرکت هایی که مجوز عرضه و پذیرش را دارند خدمات زیر را ارائه می دهند:
۱- بررسی صورت های مالی: شرکت متقاضی اسناد و مدارک مالی خود را به شرکت مشاور ارائه می دهد. شرکت این اسناد را بررسی می کند و میزان سودآوری شرکت را بررسی می کند. ( نکته: شرکت هایی که به سودآوری نرسیده اند نمی توانند در بورس پذیرش شوند) پس از بررسی شرکت مشاور، اقدامات لازم جهت بهبود فعالیت های مالی و استاندارد سازی حسابداری شرکت صورت می پذیرد.

۲- ارزش گذاری: شرکت متقاضی زمانی که بخواهد در بازار عرضه شود باید ارزش مشخصی داشته باشد. تعداد زیادی سهامدار حقیقی می خواهند تا سهام این شرکت را خریداری کنند. لذا باید مشخص باشد که ارزش شرکت متقاضی چقدر است و در ازای ورود چه مقدار سرمایه، چند درصد از مالکیت باید به سهامداران منتقل شود.

۳- اصلاح ساختار ها: تغییر استراتژی های سازمانی و چارت سازمانی در مواقعی می تواند بهره وری شرکت را افزایش داده و سیستم را پویا کند. شرکت های مشاوره ای که در حوزه عرضه و پذیرش فعالیت دارند، ساختار شرکت های متقاضی را به نحوی تنظیم می کنند که بتواند در مسیر رشد خود بهتر حرکت کند و هزینه های سربار کمتری را داشته باشد.

۴- دریافت مدارک: ثبت شرکت در بورس نیازمند ارائه اسناد و مدارک است. شرکت های متقاضی به صورت مستقیم با سازمان بورس اوراق بهادار ارتباط نمی گیرند و شرکت هایی که خدمات عرضه و پذیرش را ارائه می دهند به عنوان واسط ایفای نقش می کنند. این شرکت ها مدارک مورد نیاز سازمان را از شرکت متقاضی دریافت می کنند و در صورتی که نیاز به بازنگری داشته باشد و یا شرکت متقاضی آن سند را تهیه نکرده باشد؛ به شرکت کمک کرده و اسناد را تنظیم می کنند.

۵- بررسی ریسک: در مباحث مالی ریسک همیشه یکی از عوامل مهم در بررسی شرکت ها بوده و هست. شرکت ها با ریسک های مختلف سیستماتیک و غیر سیستماتیک مواجه هستند که باید برای هر کدام از آنها برنامه داشته باشند. راه های پوشش ریسک را بدانند و محاسبه کنند که در ازای تحمل این ریسک چه سودی عاید شرکت می شود. شرکت مشاور عرضه و پذیرش در این زمینه نیز به شرکت متقاضی پذیرش در بازار سرمایه خدمات ارائه می دهد تا علاوه بر کاهش ریسک های شرکت، سرمایه گذاران آینده شرکت نیز با ریسک های کمتری مواجه شوند و نسبت ریسک به ریوارد آنها افزایش پیدا کند.

۶- تهییه اسناد بالادستی برای شرکت: شرکت ها به منظور عرضه در بازار سرمایه باید اسناد بالا دستی خود را تنظیم کنند. تهیه امید نامه برای شرکت ها از جمله اقداماتی است که شرکت مشاور در حوزه عرضه و پذیرش به شرکت متقاضی ارائه می کند. امید نامه بر اساس ضوابط و شرایط سازمان بورس تهیه می شود تا شرکت بتواند در مدت زمان کوتاهی مجوز عرضه در بازار سرمایه را دریافت کند.

۷- بررسی برنامه های شرکت و تهیه گزارش توجیحی: شرکت ها فعالیت های گوناگونی دارندکه از هرکدام درآمدی کسب می کنند. شرکت مشاور گزارشی تهیه می کند که در آن اقدامات شرکت و برنامه های مالی آن تشریح شده و توجیح پذیری اقتصادی آن را تأیید می کند. سپس نظرات خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می دارد.

۸- انجام مراحل ثبت، انتشار و عرضه اوراق بهادار: پس از آنکه تمامی مراحل به درستی طی شد و مدارک لازم جهت ثبت شرکت در سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ شد. مشاور عرضه و پذیرش اقدامات لازم جهت درج نماد شرکت در سازمان بورس را انجام می دهد و با شرکت های مختلف در خصوص متعهد پذیره نویسی، کارگزار عرضه کننده و مسائل مربوط به عرضه شرکت در بازار سرمایه وارد مذاکره می شود.

۹- بازاریابی و فروش اوراق: به منظور فروش اوراق بهادار منتشر شده در بازار سرمایه شرکت مشاوره دهنده در حوزه عرضه و پذیرش، اقداماتی را جهت آگاهی سرمایه گذاران و ترغیب آنها به سرمایه گذاری در این شرکت ارائه می دهد. انتشار رپورتاژ های خبری، برگزاری نشست های مطبوعاتی، مذاکره با شرکت های سرمایه گذاری از جمله کار هایی است که مشاوره دهنده عرضه و پذیرش انجام می دهد تا سهم شرکت متقاضی به راحتی در بازار سرمایه به فروش برسد.

۱۰- تعیین قیمت فروش و پذیره نویسی: قسمت نهایی در خصوص عرضه و پذیرش انتشار اوراق در بازار سرمایه است. شرکتی که در خصوص عرضه و پذیرش مشاوره می دهد باید قیمت فروش هر برگ سهم را مشخص کند و این عدد را به سازمان بورس اعلام نماید. پس از آن نیز مراحل پذیره نویسی را تکمیل کند تا سهم در بازار سرمایه عرضه گردد.

هزینه عرضه و پذیرش

شرکت های مختلف بابت ارائه خدمات عرضه و پذیرش هزینه دریافت می کنند. میزان این هزینه به عوامل گوناگونی ارتباط دارد. اندازه شرکت متقاضی، اقداماتی که لازم است تا صورت بگیرد، تعدد خدماتی که شرکت لازم دارد از جمله مواردی هستند که می توانند در قیمت عرضه و پذیرش اثر گذار باشند. همچنین سیاست های شرکت مشاور عرضه و پذیرش نیز در این موضوع دخیل است. برای مثال در صورتی که شرکت متقاضی تمایل داشته باشد تا کارگزار عرضه کننده در بازار همان کارگزاری باشد که مشاوره عرضه و پذیرش را می دهد؛ کارگزاری در هزینه مشاوره عرضه و پذیرش به شرکت متقاضی تخفیف می دهد.
در صورتی که شرکت حقوقی هستید و تمایل دارید تا شرکت خود را وارد بازار سرمایه کنید. شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان می تواند به صورت تخصصی تمامی خدمات مورد نیاز جهت عرضه و پذیرش در بازار سرمایه را به شما ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *