جستجو

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان (فخوز)

فخوز

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان / نماد فخوز

تهیه شده در واحد تحقیق و توسعه شرکت آیکو  گروه آرکا تحلیل

مقدمه شرکت      

شرکت فولاد خوز ستان بزرگترین عر ضه کننده محصولات نیمه نهائی فولادي (اسلب، بلوم و بیلت) و دومین قطب تولید فولاد خام کشور و یکی از بنگاه هاي پیشروي اقتصادي است که در عرصه هاي ملی و منطقه ای حضوري فعال دارد. این شرکت با وسعت ۳.۸ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشور، واقع شده است. فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که درتاریخ۱۳/۱۱/۱۳۶۶ تحت شماره ۶۸۸۸۹ در اداره ثبت تهران به ثبت ر سیده و در ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۸ افتتاح شده است.

زنجیره ارزش صنعت فولاد

سنگ آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ (کنسانتره سازي) در محل معدن، از طریق جاده ، راه آهن و یا دریا و یا ترکیبی از روش هاي حمل به واحد انباشت و برداشت منتقل و از طریق نوار نقاله به کارخانجات گندله سازي منتقل شده و به گلوله هاي کوچکی به نام گندله تبدیل می شود. گندله ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیاء مستقیم با استفاده از گازهاي احیائی که از ریفرمرهاي گاز طبیعی به دست می آیند، احیاء می شوند. محصول این عملیات آهن اسفنجی نام دارد که در کورههاي قوس الکتریکی (در بستري از قرا ضه مذاب) ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژ سازي به فولاد مذاب تبدیل می شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشین هاي ریختهگري مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می شود. اگر زنجیره ارزش صنعت فولاد را شامل ۶ مرحله بدانیم، محدوده فعالیتهاي شرکت فولاد خوزستان در این زنجیره شامل ۳ مرحله فرآوري سنگ آهن،آهنسازي و فولادسازي میشود که در شکل زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است.

 

 

فخز فولاد خوزستان

 

فخوز فولاد خوزستان

 

 

عملکرد تولیدات شرکت

روند تولیدات شرکت در چند سال گذشته و همچنین برنامه تولید بیانگر اهتمام شرکت در پیگیري اهداف پیش بینی شده خود می باشد.

 

فولاد خوزستان

مشتریان در بازارهای داخلی

شرکت هاي صنعت فولاد شادگان،شرکت الگو تجارت آتیه ،شرکت مجتمع فولاد روهینا جنوب ،شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران،شرکت فولاد اکسین خوزستان ، شرکت سپید فراب کویر،شرکت فولادآذربایجا ن،شرکت فولاد آتیه خاورمیانه،شرکت آهن مجد فراز،قائم پروفیل رازي ،شرکت پرشین فولاد آریا،مجتمع فولادآتیه خلیج فارس،شرکت صنایع ذوب فولاد امید آریان زرندیه ،شرکت آلتون استیل ،شرکت گروه نورد فولاد کاران افق،شرکت بازرگانی امین تجارت کسري،شرکت تجارت کالاي آتیه،شرکت مجتمع فولاد ظفر نوین گستر بناب،شرکت فولاد استیل ارسلان،شرکت گسترش خدمات فولاد فراطرح،شرکت فولاد کاوه اروند،شرکت شکوفا صنعت پویا ،شرکت مجتمع فولاد ظفر بناب،شرکت بازرگانی کیان شرق ایران ،شرکت الماس فلز کویر،شرکت آریو استیل خرمشهر اروند ،توسعه تجارت فولاد آسیا ،شرکت صبا فولاد زاگرس ،شرکت لوله و پروفیل آریاوا،شرکت ایلیا فولاد کاران ایرانیان،شرکت اریس اوکسین ،شرکت فولاد غدیر نی ریز ،شرکت نورا توسعه شهریار و شرکت پیشگامان فولادرستاك بعنوان مشتریان محصولات می باشند . با توجه به راه اندازي طرح هاي جدید فهرست مشتریان داخلی توسعه خواهد یافت.

مشتریان در بازارهای صادراتی

از مهمترین مقاصد صادراتی شرکت فولاد خوزستان می توان به کشورهایی منطقه منا و خاور دور اشاره نمود که انواع شمش فولادي به مقاصد فوق صادر شده است.

ساختار سرمایه شرکت

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال ( شامل تعداد ۱۰۰ سهم ، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰,۰۰۰ ریال ) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۱۹،۰۴۹ میلیارد ریال (شامل تعداد ۱۹،۰۴۸،۶۹۷،۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱،۰۰۰ ریال) افزایش یافته است.

 

فولاد خوزستان 

 

ریسک ها و اقدامات مرتبط 

شرکت ها همواره با ریسک هاي مختلف داخلی و خارجی مواجه می باشند و این شرکت نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد.در این راستا مدیریت شرکت همواره بر آن است تا بتواند با شناسایی ریسکهاي احتمالی اقدام به رفع محدودیتها و اثرات ناشی از آنها بنماید. به عنوان نمونه برخی از ریسک هاي مهم به شرح زیر می باشند:

– عدم تقاضاي مناسب در بازارهاي داخلی را در چند سال اخیر با شناسایی بازارهاي صادراتی و مشارکت فعال در بازارهاي بین المللی به حداقل رسانده است.

– متناسب با شرایط بین المللی و منطقه اي کنونی براي مدیریت صادرات محصول راهکار هایی را اتخاذ می نماید.

– ریسک انتقال ارز حاصل از صادرات که در این خصوص پیش بینی لازم در قالب انعقاد قراردادخدمات مالی براي انتقال وجوه ارزي حاصل از صادرات اتخاذ شده است.

 

تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر شرکت

از آنجا که بخش عمده اي از فروش شرکت در بازارهاي بین المللی می باشد هر گونه تغییردر نرخ ارز مستقیما بر روي سود و زیان شرکت تاثیر می گذارد . البته سیاستهاي مدیریت شرکت از طریق اختصاص ارز صادراتی به خریدهاي خارجی به گونه اي تدوین شده که اثرات منفی نوسانات نرخ ارز را به حداقل برساند.

 

بررسی وضعیت بنیادی شرکت

در جداول ذیل اقدام به بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها طبق مفروضات جدول ۱ کرده ایم که طبق جدول شماره ۲ شرکت توان ساخت سود حدود ۵۰۳۰ ریالی برای سال ۹۹ و ۸۲۰۱ ریالی برای سال ۱۴۰۰ را دارا است. در جدول شماره ۳ نیز اقدام به بررسی میزان حساسیت سود هر سهم به تغییرات قیمت دلار و نرخ بیلت کرده ایم:

 

فخوز

 جدول شماره ۱

 

فولاد خوزستان فخوزجدول شماره ۲

 

نماد فخوزجدول شماره ۳

یک پاسخ

  1. سلام .با تشکر فراوان سوالی داشتم میشه بگید فروش و بهای تمام شده و سایر اقلام صورت سود و زیان را بر چه اساسی پیش بینی کردید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *