جستجو

شرایط پذیرش شرکت ها در بورس

شرایط پذیرش شرکت ها در بورس

رشد بازار سرمایه در کشور در نهایت منجر به گسترش و توسعه اقتصاد کشور می انجامد و تمامی آحاد جامعه می توانند از این رشد، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کسب منفعت کنند. یکی از راه های گسترش دادن و عمق دادن به بازار سرمایه کشور، پذیره نویسی شرکت های مختلف در بازار بورس و فرابورس است. شرکت هایی که به مرحله بلوغ می رسند و شرایط حضور در بازار سرمایه را دارند؛ وارد بازار می شوند و مردم با خرید سهام این شرکت ها در مالکیت شرکت سهیم شده و در صورت سودآوری شرکت در سود شرکت نیز سهیم هستند.

چرا شرکت ها پذیره نویسی می کنند؟

شرکت های مختلف به منظور تأمین مالی چند راه را در مقابل خود دارند:

  • تأمین سرمایه از سرمایه گذاران حقیقی: این اقدام اغلب متناسب با شرکت های کوچک بوده و بیشتر برای شرکت های تازه تأسیس است. شرکت های بزرگ نمی توانند از این طریق تأمین مالی کنند زیرا سرمایه گذار حقیقی یا سرمایه مورد نظر را ندارد و یا حاضر به تخصیص این حجم از سرمایه به یک شرکت نیستند.
  • تأمین سرمایه جمعی: برای شرکت هایی که فعالیت خود را شروع کرده اند این امکان فراهم است تا سقف ۲۵ میلیارد از طریق تأمین مالی جمعی، سرمایه جذب بکنند. اما این رقم برای شرکت هایی که چندین سال است در حال فعالیت هستند بسیار کم بوده و نمی تواند نیاز آنها را بر طرف کند.
  • تأمین مالی از طریق بانک: بانک منابع زیادی در اختیار دارد که می تواند به فعالیت های اختصاصی گوناگون تخصیص بدهد. اما از آنجا که فعالیت اقتصادی همواره با ریسک همراه است و بانک نهادی با ریسک کم است، تمایل زیادی به این کار وجود ندارد و بانک سعی می کند کمترین حد ممکن از تهسیلات را به شرکت ها برای رشد و توسعه اختصاص دهد.
  • تأمین مالی از طریق بازار سرمایه: شرکت هایی که پذیرش آنها در بازار سرمایه انجام شده است؛ می توانند از طریق این بازار سرمایه مورد نیاز خود را جذب کنند. مردم با خرید سهام این شرکت ها در مالکیت شرکت سهیم شده و از سود آن بهره می برند.

این روش ها مرسوم ترین روش ها برای تأمین سرمایه شرکت ها بوده که می توانند سرمایه مورد نیاز جهت توسعه فعالیت های خود را از این طریق جذب نمایند.

مزایای پذیرش در بازار سرمایه چیست؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد که تأمین سرمایه از طریق بازار سرمایه منطقی نباشد. چرا باید یک شرکت بخشی از مالکیت خود را در اختیار سایرین قرار بدهد تا بتواند تأمین مالی کند. اما باید گفت که این کار برای سرمایه گذار و سرمایه پذیر صرفه دارد. در ادامه به برخی از مزایای پذیرش در بازار سرمایه می پردازیم:

  • شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیرش می شوند از معافیت مالیاتی بهره مند هستند و باید مالیات کمتری را بپردازند. با اینکار سود خالصی که عاید شرکت می شود بیشتر از حالتی است که شرکت در بازار سرمایه پذیرش نشده و فعالیت می کند.
  • شرکت های پذیرش شده در بازار سرمایه، به صورت بلند مدت تأمین سرمایه خود را انجام داده اند و در صورت نیاز می توانند مجدد از طریق همین بازار تأمین مالی خود را انجام بدهند.
  • از آنجا که بازار همواره مقداری ریسک را به همراه خود دارد؛ شرکت ها تمایل به این دارند که در صورت زیان و یا سودآوری پایین به جایی بدهکار نباشند که با پذیره نویسی و جذب سرمایه در بورس این موضوع امکان پذیر است. زیرا در صورتی که سود بکنند سود عاید سرمایه گذاران می شود و در صورتی که زیان بکنند سرمایه گذاران نیز زیان خواهند کرد.
  • سرمایه گذاران نیز با سرمایه گذاری روی شرکت های پذیرش شده در بازار سرمایه کسب منفعت می کنند. شرکتی که مراحل پذیرش را به تازگی طی کرده و اطلاعیه عرضه اولیه را منتشر می کند؛ صورت مالی خوبی دارد و چند سال سودآور بوده است. علاوه بر آن قیمت به صورتی تعیین شده که سرمایه گذار از خرید برگه سهم شرکت کسب منفعت بکند. برای همین سرمایه گذاران می توانند از این طریق بیش از سود بانکی، کسب منفعت کنند.
  • سرمایه گذاران می توانند برگه های سهام خود را جهت اخذ تسهیلات در بانک های مربوطه توثیق کنند.
  • در صورتی که پذیرش شرکت در بازار سرمایه صورت پذیرد؛ حاکمیت شرکتی بهبود پیدا می کند و نظم و انسجام شرکت به واسته اینکه تعداد سهامداران زیاد است بهتر است. این باعث می شود تا مسیر حرکت شرکت به راحتی تغییر نکند و شرکت با بحران های مختلف مواجه نشود.

نحوه پذیرش شرکت ها در بورس

حال که با نحوه تأمین مالی شرکت ها و مزایای پذیرش در بازار سرمایه آشنا شدیم باید بررسی کرد که یک شرکت باید جه ویژگی هایی را داشته باشد تا در بازار سرمایه تأیید شود. بازار سرمایه از دو بازار اصلی بورس و فرا بورس تشکیل شده است. بورس خود به سه بخش بازار اصلی، بازار فرعی و بازار دوم تقسیم می شود. فرابورس هم به بازار اول، دوم و پایه تقسیم می شود. بازار پایه خود متشکل از سه رنگ: قرمز، نارنجی و زرد است. در سال های اخیر یک بخش دیگر هم به بازار فرابورس اضافه شده است که بخش شرکت های کوچک و متوسط (sme) است.

مطلب پیشنهادی: عرضه و پذیرش در بازار سرمایه

شرکت ها برای پذیرش در هر کدام از بخش های بازار سرمایه باید ویژگی های خاصی را داشته باشند که این ویژگی ها به صورت زیر است:

 

پارامتر های مهم در پذیرش شرکت ها در بورس

بازار دوم بازار اول فرعی بازار اول اصلی موضوع
۲۰۰ میلیارد ریال ۵۰۰ میلیارد ریال ۱۰۰۰ میلیارد ریال حداقل سرمایه ثبت شده
۲ سال ۳ سال ۳ سال حداقل سابقه فعالیت در صنعت
۲۵۰ نفر ۷۵۰ نفر ۱۰۰۰ نفر حداقل تعداد سهامداران
۱۰% ۱۵% ۲۰% حداقل سهام شناور
۱۵% ۲۰% ۳۰% حداقل نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی
یک بازه مالی منتهی به پذیرش دو بازه مالی منتهی به پذیرش سه بازه مالی منتهی به پذیرش حداقل بازه سودآوری
حداقل یک بازارگردان بازارگردان

 

 

پارامتر های مهم در پذیرش شرکت ها در فرابورس

بازار پایه بازار شرکت های کوچک و متوسط بازار دوم بازار اول شرایط
نظر هیأت پذیرش ۵% ۱۰% حداقل سهام شناور
حداقل ۱ سال حداقل ۱ سال حداقل ۲ سال میزان فعالیت
حداقل ۱ و حداکثر ۵۰۰ میلیارد ریال حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه ثبتی
برای خروج از زیان برنامه مناسبی داشته باشد برای خروج از زیان برنامه مناسبی داشته باشد نداشته باشد زیان انباشته
۱۵% نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی

 

این موارد مهم ترین مواردی هستند که یک شرکت باید داشته باشد تا بتواند در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرش شود. در صورتی که در شرکتی فعالیت می کنید که تمایل دارد تا پذیرش بورسی بگیرد؛ کارشناسان آیکو می توانند در این مسیر همراه شما باشند و با بررسی تمامی موارد مورد نیاز برای این کار، راهنمایی های لازم را به شرکت شما ارائه می دهند.

شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) مجوز رسمی پذیرش شرکت های در بازار سرمایه را از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *