جستجو

اقدامات لازم برای عرضه و پذیرش در بورس

اقدامات لازم برای عرضه و پذیرش در بورس

بسیاری از شرکت ها تمایل دارند تا سهام شرکت خود را در بازار سرمایه منتشر کنند و از ظرفیت های بازار سرمایه برای تأمین مالی خود استفاده نمایند. با این کار اعتبا ر شرکت به نسبت رقبا در بازار افزایش پیدا می کند و از معافیت های مالیاتی نیز بهره من می شود. اما گرفتن مجوز پذیرش و عرضه سهام از سازمان بورس و ارواق بهادار و عرضه سهام در بازار شرایطی دارد که شرکت ها باید آن را رعایت کنند تا بتوانند وارد این بازار بشوند. در این مقاله قصد داریم تا به اقدامات لازم جهت عرضه و پذیرش در بورس بپردازیم.

برای مشاوره عرضه و پذیرش به کجا مراجعه کنیم؟

عرضه و پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه یک امر تخصصی و دقیق است. شرکت ها به تنهایی نمی توانند تمامی این مراحل را طی کنند و به صورت مستقیم با سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط باشند. لذا سازمان بورس و اوراق بهادار به برخی از شرکت ها که در حوزه بازار سرمایه فعالیت می کنند مجوز رسمی عرضه و پذیرش شرکت ها را اعطا کرده است. شرکت های متقاضی می توانند با مراجعه به نهاد های دارای مجوز (کارگزاری ها، سبدگردان ها، مشاور سرمایه گذاری ها، تأمین سرمایه ها) درخواست خود جهت عرضه و پذیرش در بازار سرمایه را ارائه ددهند.
شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو) یکی از شرکت های با سابقه در بازار سرمایه است که زیر نظر گروه مالی پاسارگاد فعالیت می کند. این شرکت که از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده، دارای مجوز رسمی عرضه و پذیرش در بازار سرمایه بوده و در تمامی مراحل همراه و مشاور شرکت متقاضی عرضه و پذیرش در بازار سرمایه است.

مطلب پیشنهادی: عرضه و پذیرش در بازار سرمایه

چه مدارکی برای عرضه و پذیرش در بورس لازم است؟

پس از مراجعه به شرکت هایی که مجوز رسمی عرضه و پذیرش از سازمان بورس و اوراق بهادار را دارند؛ باید مدارکی را جهت تأیید اطلاعات شرکت متقاضی عرضه و پذیرش ارائه شود. این مدارک عبارتند از:
۱- پرسشنامه پذیرش
۲- امید نامه و آخرین اساسنامه ثبت شده (منطبق با نمونه اساسنامه های ثبت شده در بورس)
۳- صورت های مالی سالانه سه دوره مالی منتهی به تاریخ پذیرش به همراه گزارش حسابرس
۴- صورت های مالی میان دوره ای سه ماهه و شش ماهه (حسابرسی شده)
۵- گزارشات مجمع عمومی عادی و فوق العاده دو دوره مالی اخیر
۶- برنامه کسب و کار مصوب شرکت
۷- مصوبه مجمع عمومی برای پذیرش در بورس
۸- ارائه گزارش مالیاتی پنج سال اخیر شرکت
۹- نمودار حاکمیت شرکتی و ساختار نیروی انسانی
۱۰- سیاست تقسیم سود پیشنهادی
۱۱- تصویر پروانه بهره برداری
۱۲- سایر اطلاعات مهم به تشخیص هیأت پذیرش
شرکت ها باید این موارد را ارائه کنند تا شرکت مشاور عرضه و پذیرش اقدامات لازم جهت ثبت در بورس را برای شرکت متقاضی انجام دهد.

مراحل پذیرش در بورس

مراحلی که باید شرکت متقاضی جهت تکمیل فرآیند عرضه و پذیرش در بازار سرمایه طی کند به این شرح است:
۱- انتخاب شرکت مشاور عرضه و پذیرش: اولین قدمی که شرکت متقاضی جهت عرضه و پذیرش سهام در بازار سرمایه باید انجام دهد؛ انتخاب یک مشاور عرضه و پذیرش دارای مجوز و حرفه ای است تا شرکت مشاور عرضه و پذیرش به عنوان شرکت واسط میان شرکت متقاضی و سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را انجام دهد.
۲- ارائه مدارک و فرم درخواست پذیرش در بورس: شرکت متقاضی باید درخواست پذیرش خود را مطابق با استاندارد تعریف شده سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم و ارائه کند. همچنین شرکت متقاضی باید تمامی مدارک مورد نیاز را به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل دهد تا سازمان آن ها را بررسی کند.
شرکت متقاضی با استفاده از مشاور عرضه و پذیرش اقدام به اصلاح و بروزرسانی صورت های مالی می کند تا بر اساس استاندارد های حسابداری مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سود ده باشد(بر اساس مقررات شرکت هایی که سود ده نیستند و یا برنامه مدونی برای خروج از زیان ندارند، نمی توانند در بورس یا فرابورس پذیرش بگیرند). همچنین شرکت مشاور عرضه و پذیرش، ساختار های شرکت را اصلاح می کند تا ساختاری پویا و چابک جهت بازدهی بهتر ایجاد شود. با انجام این اصلاحات فرآیند عرضه و پذیرش با سرعت بیشتری طی خواهد شد.
۳- واریز حق پذیرش و ارائه رسید: پس از ارسال تمامی مدارک و مستندات جهت بررسی پذیرش شرکت در بازار سرمایه، شرکت متقاضی باید حق پذیرش در بورس را به حساب تعیین شده واریز نماید. مبلغ این واریزی بر اساس سرمایه ثبتی شرکت متقاضی پذیرش در بازار سرمایه تعیین می گردد.
۴- تدوین و ارائه امیدنامه پذیرش: شرکت مشاور عرضه و پذیرش بر اساس چهارچوب و نمونه ای که سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کرده است، برنامه های پیش روی شرکت متقاضی را دسته بندی کرده و در قالب گزارشی به هیئت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل می دهد. سازمان بر اساس این گزارش شرکت را جهت پذیرش در بورس بررسی می کند.
۵- پاسخ دهی سازمان بورس و اوراق بهادار: سازمان بورس و اوراق بهادار ۴۵ روز فرصت دارد تا نظر کارشناسی خود را در خصوص احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شرکت متقاضی جهت پذیرش در بازار سرمایه اعلام نماید. پس از آن گزارش به هیئت پذیرش ارسال می شود و در این مرحله نیز ۴۵ روز فرصت وجود دارد تا نظر کتبی جهت پذیرش یا رد شرکت اعلام گردد.
۶- اعتراض در صورت رد شدن: در صورتی که درخواست پذیرش در بورس شرکت متقاضی رد شود؛ شرکت متقاضی ۱۰ روز زمان دارد تا اعراض خود را به سازمان اعلام نماید. پس از آن در اولین جلسه هیئت پذیرش، موضوع مجدد مطرح شده و رأی تجدید نظر صادر می گردد. در حالتی که شرکت متقاضی مجددا رد شود تا شش ماه و پس از انجام کلیه مراحل نمی تواند درخواست عرضه و پذیرش خود را به سازمان اعلام نماید.
۷- ثبت و درج نماد: در صورتی که سازمان با درخواست پذیرش موافقت نماید؛ باید فرآیند ثبت و درج نماد طی شود. در این مرحله با همراهی شرکت مشاور عرضه و پذیرش، نماد شرکت متقاضی در بازار ثبت شده و در صف انتشار به عموم قرار می گیرد.
۸- مشخص کردن ارکان عرضه: به منظور عرضه سهام شرکت متقاضی در بازار باید فعالیت هایی صورت پذیرد. باید یک شرکت به عنوان بازارگردان معرفی گردد؛ یک شرکت متعهد پذیره نویس باشد؛ کارگزاری عرضه به عموم را مشخص کند (مدیر عرضه)؛ سهم قیمت گذاری شود. پس از این مراحل سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه می دهد.
۹- بازاریابی و عرضه: در نهایت پس از آنکه تمامی این مراحل طی شد؛ مذاکره برای خرید سهام شرکت پذیره نویسی شده با سایر شرکت ها و افراد شروع می شود. در نهایت در موعد مقرر که به اطلاع عموم رسیده است؛ سهم در بازار سرمایه عرضه می شود و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی اقدام به خرید سهام شرکت می کنند.
این مراحلی است که شرکت های متقاضی برای حضور در بازار سرمایه باید طی کنند. در صورتی که تمامی این مدارک کامل باشد و در طول مسیر مشکلی ایجاد نشود؛ کمتر از سه ماه زمان لازم است تا تمامی مراحل انجام شود. در غیر این صورت این پروسه زمان بیشتری را از شرکت متقاضی می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *