جستجو

مزایا و معایب سبدگردانی

مزایا و معایب سبدگردانی

سرمایه‌گذاری در بورس همیشه و دایما با احتمال زیان همراه بوده و عدم توجه به ریسک موجود در آن می‌تواند ضرر‌های زیادی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند. شناخت دقیق از وضعیت بازار سرمایه و سهام موجود در آن می‌تواند تا حدودی به معاملات موفق و آرمانی کمک زیادی کند.

مزایای سبدگردانی

سبدگردانی در بازار سرمایه مزایای بسیاری برای سرمایه گذاران و فعالان حاضر در بازار سرمایه دارد که به چند نمونه از آن اشاره می‌شود.

  • شرکت‌های سبدگردان هرگونه تصمیمی را برای سبد اشخاص مختلف، با دقت و تمرکز کافی با توجه به میزان ریسک پذیری آن شخص انجام می‌دهند. این شرکت‌ها تصمیماتشان را بر اساس انجام تحلیل‌های مختلف تکنیکال و بنیادی بورس و بر طبق گزارش‌های مالی معتبر و اخبار بورسی انجام می شود.
  • استفاده از خدمات شرکت‌های سبدگردانی بورس، برای افرادی که در زمینه بازار سرمایه دارای اطلاعات و دانش تخصصی ندارند و می‌خواهند در این بازار فعالیت کنند، یکی از بهترین گزینه ها است.
  • استفاده از خدمات شرکت‌های سبدگردان برای افرادی که زمان کافی برای فعالیت در بورس سرمایه ندارند نیز گزینه مطلوبی به شمار می‌رود.
  • سبدگردان با توجه به عوامل مهم تاثیر گذار در قیمت سهام برای رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.
  • از دیگر مزایای سبدگردانی در بازار سرمایه این است که یک شرکت سبدگردان، با استفاده از تخصص و تجربه لازم در زمینه سرمایه گذاری در بازار سرمایه اقدام می‌کند. این شرکت امکان بهره گیری از ابزار تحلیل و واکافی سهام را دارد و هم‌چنین زمان کافی برای تجزیه و تحلیل و مراقبت از دارایی‌های سرمایه گذاران نیز در اختیار چنین شرکتی است.
  • بسیاری از افراد مایل هستند در بورس سرمایه گذاری کنند اما دارای مشغله‌های بسیاری هستند که به آن‌ها اجازه نمی‌دهد در زمینه‌های مختلف بورس، فعالیت کنند و پیگیری‌های لازم در بازار سرمایه را انجام دهند و یا بر میزان آگاهی‌های خود بیفزایند. بنابراین شرکت‌های سبدگردان می‌توانند به چنین افرادی کمک کنند تا به بازار سرمایه وارد شوند و با سپردن دارایی‌هایشان به افراد متخصص به سود بسیاری نیز دست یابند.
  • از طریق شرکت‌های سبدگردانی، مدیریت دارایی و سرمایه به بهترین وجه خود انجام می‌گیرد. تشکیل سبد سهام، کاری بسیار ماهرانه است و به اطلاعاتی دقیق نیازمند است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید. حتی بسیاری از افرادی که در بازار سرمایه فعال هستند هم نمی‌توانند به درستی به ایجاد و تشکیل چنین سبدی دست بزنند. بنابراین با استفاده از یک شرکت سبدگردان می‌توان سرمایه و دارایی را به دست افرادی متخصص سپرد که در این زمینه دارای مهارت کافی هستند تا سرمایه گذاری مناسب و کم خطر را برای آنان به انجام برسانند.
  • شرکت‌های سبدگردان بورس، به کسب سود به صورت معقول دست می‌زنند. در سبدگردانی، کارمزد حاصل از خدمات سبدگردانی، با کسب سود و میزان سودآوری آن، رابطه مستقیم دارد. یعنی چنانچه سرمایه گذار در سبدگردانی به سود و بازدهی بیشتر دست یابد باید میزان بیشتری هم کارمزد به شرکت سبدگردان تعلق بگیرد و بالعکس. چنانچه این میزان سود، کم باشد یعنی در مواقعی که شرکت سبدگردان نتواند بازدهی بیشتر از نرخ سپرده کوتاه مدت بانکی را کسب نماید، کارمزدی هم از سمت سرمایه گذار به سبدگردان، تعلق نمی‌گیرد.
  • از دیگر مزایای شرکت سبدگردان می‌توان به منعطف بودن آن اشاره کرد و رعایت تناسب میان ریسک و بازده سرمایه گذاری با استفاده از مدل‌های بهینه سازی سبد سهام اشاره کرد. از طرف دیگر در هنگام تشکیل سبد مخصوص هر سرمایه گذار توسط سبدگردان‌ها، به درجه ریسک پذیری وی نیز توجه می‌شود و با در نظر گرفتن این عامل، سبد مناسب وی ایجاد می‌گردد.

مطلب پیشنهادی: وظیفه سبدگردان چیست؟

مزایای سبدگردانی

معایب سبدگردانی

همیشه در کنار مزایا کلمه معایب هم دیده می شود درباره مزایای سبدگردانی که پیش از این به ذکر نمونه هایی از آن پرداختیم، اما از جمله معایب سبدگردانی هم می‌توان به انتخاب سبدگردان نامناسب، داشتن سرمایه کلان، مدت محدود قرارداد و … اشاره نمود که در زیر به اجمال در مورد هر یک توضیحاتی خواهد آمد.

داشتن سرمایه کلان

چنان که پیش از این در مزایای سبدگردانی آمد، سبدگردانی برای سرمایه‌گذارانی که زمان یا اطلاعات کافی از بازار سرمایه را ندارند، گزینه مناسبی است، اما حداقل سرمایه برای تشکیل و افتتاح سبد در شرکت سبدگردان،۱۰۰بیش ازصد میلیون، یا در بیشتر مواقع بیشتر از پانصد میلیون تومان و… است. البته ناگفته نماند که شرکت‌های سبدگردانی مختلف جهت جلب سرمایه‌گذاران، در میزان حداقل سرمایه جهت افتتاح سبد تخفیفاتی قائل می‌شوند که در آینده به آن اشاره خواهیم کرد.

 سبدگردانی غیر حرفه ای

بزرگ‌ترین عیبی که ممکن است دچار این شیوه از سرمایه‌گذاری شود، انتخاب سبدگردانی نامناسب و غیرحرفه‌ای است.
اگر شما به عنوان سرمایه‌گذار، سبدگردان مناسب انتخاب نکنید، به احتمال زیاد دچار خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری خواهید شد؛ چرا که به طور مستقیم سرمایه شما توسط سبدگردان های غیرحرفه‌ای مدیریت می‌شود و هر خسارتی که پدید آید، سرمایه شما نابود خواهد شد. یک سبدگردان غیرحرفه‌ای می‌تواند به راحتی سرمایه‌تان را به خطر بیندازد. از این رو اگر سبدگردان مناسبی را انتخاب نکنید، بدون شک تأسف خواهید خورد که چرا روش سرمایه‌گذاری مستقیم را در بازار سرمایه به کار نگرفته‌اید.

کلاهبرداری در سبدگردانی بورس

وجود برخی از راه‌های نفوذ در انواع روش‌های سرمایه‌گذاری گاهی زمینه را برای ورود کلاهبرداران آزاد کرده است. گاهی این کج روی‌ها به بازار بورس هم نفوذ پیدا می‌کند و همین موضوع برخی‌ها را از سرمایه‌گذاری در بازار مردد می‌کند. وجود کلاه برداری در این سبدگردانی خیلی زیاد شده است حضور امین سبدگردان در قرارداد‌های منعقد شده میان شرکت سبدگردان و سرمایه‌گذار یکی از روش ها ی اطمینان برای سرمایه گذار می باشد. از آنجاییکه مجوز فعالیت به افراد و یا شرکت‌های غیر معتبر برای سبدگردانی داده نمی‌شود، پیشنهاد می‌شود که هیچگاه دارایی خود را به شرکت‌های غیر رسمی و یا افراد نسپارید. همچنین اینکه با افزایش آگاهی در ارتباط با روش‌های کلاهبرداری در سبدگردانی بورس قطعا در عقد قرارداد‌ها با شرکت‌های سبدگردان محتاطانه‌تر عمل خواهید کرد. با تحقیق کامل درباره این شرکت ها، انعقاد قرارداد رسمی و نیز به دنبال آن مطالعه دقیق متن قرارداد، می‌توانید یک سبدگردانی پر بازده و ایمن را داشته باشید.

مدت محدود قرارداد

از جمله معایب سبدگردانی که منجر به محدودیت برای این شیوه می‌شود، مدت محدود قرارداد سبدگردانی است. در نمای کلی، مدت قرارداد سرمایه‌‌گذاری در سبدهای اختصاصی برای هر سرمایه‌گذار، یک ساله است و حتی در صورت درخواست مشتری، امکان فسخ قرارداد زیر یک سال بدون جریمه یا محدودیت وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *