جستجو

سهامداری غیرمستقیم در صندوق سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری آیکو

بگذارید حرفه‎‌ای‌ها برای شما سرمایه گذاری کنند

در شرایطی که اقتصاد کشور هر روز با افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی روبروست، نمی‌توان دست روی دست گذاشت و شاهد از دست رفتن سرمایه بود. این در حالیست که پس انداز کردن پولی که هر روز ارزشش کمتر می‌شود به تنهایی کافی نیست، بلکه سرمایه گذاری است که افراد را ثروتمند می‌کند. در این میان، برخی از افراد که با سرمایه گذاری در انواع بازارهای مالی آشنا نیستند، سرمایه خود را راکد می‌گذارند. اما همه مجبور نیستند که خودشان تمام دانش لازم را برای سرمایه گذاری کسب کنند؛ بلکه می‌توانند با روش‌های مطمئن‌تر و از طریق واسطه‌های مالی نیز سرمایه گذاری کنند. در ادامه به معرفی یکی از واسطه‌های مالی بازار سرمایه، یعنی صندوق های سرمایه گذاری می‌پردازیم.

سهامداری غیرمستقیم در صندوق سرمایه گذاری

اکنون سرمایه گذاری در بازار سرمایه با استقبال فراوانی مواجه شده است. و افراد از دو مسیر به این بازار راه پیدا می‌کنند. برخی به سرمایه گذاری مستقیم روی می‌آورند. یعنی خودشان از طریق دوره های سرمایه گذاری در بورس دانش لازم را به دست می‌آورند و سپس، با پذیرش ریسک‌های مختلف شروع به خرید و فروش سهام در بورس می‌کنند. البته افرادی نیز هستند که با اطلاع از سوددهی مناسب و مطلوب بازار سرمایه، بدون دانش کافی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند. این افراد بعضا سرمایه خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر، هیجان زیادی را وارد بازار می‌کنند که زیان و اعتراض سرمایه‌گذاران خبره را به همراه دارد.

مصاحبه دکتر مصطفی بختیاری با موضوع لزوم تشویق سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس را اینجا ببینید.

اما برخی دیگر از افراد که به اندازه کافی با سرمایه گذاری در بورس آشنا نیستند یا زمان کافی برای حضور در ساعات کاری بازار سرمایه را ندارند، اقدام به سرمایه گذاری غیرمستقیم می‌کنند. در این روش، افراد از طریق صندوق‌‌ سرمایه گذاری وارد بورس می‌شوند و در واقع، سهامدار غیرمستقیم بازار سرمایه هستند. به طور خلاصه کار صندوق ها این است که مبالغ کوچک را جمع آوری و به صورت تخصصی در سهام، اوراق بهادار، سپرده بانکی و … سرمایه گذاری می‌کنند. به این ترتیب، شخصي كه واحد صندوق سرمايه گذاری را در اختيار دارد، در واقع مالك سهام چند شركتی است كه صندوق از محل دارايي‌های خود به عنوان سبد سرمايه گذاري خريداري کرده است. به این ترتيب، سود يا زيان مالكان واحدهاي سرمايه گذاری صندوق از نوسان قيمت مجموعه سهام موجود در سبد سرمايه گذاری صندوق تاثیر مستقیم می‌پذیرد.

یکی از خدمات قابل ارائه توسط شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان ( آیکو ) ،تاسیس ، پذیره نویسی ، مدیریت و بازارگردانی و متولی گری انواع صندوق های سرمایه گذاری است .
برای آشنایی با صندوق های مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان، اینجا کلیک کنید

صندوق های سرمایه گذاری از سوی کارگزاران رسمی تأسیس می‌شوند و تحت نظارت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار و کاملا قانونی هستند. دیگر مزیت صندوق‌ سرمایه گذاری این است که حرفه‌ای‌های بازار سرمایه به نمایندگی از شما به شناسایی فرصت‌های خوب و سرمایه گذاری در بازار سهام می‌پردازند. بنابراین، دیگر لازم نیست که درگیر امور اداری و مالی مربوط به توزیع سود و گزارش و محاسبه آن شوید و زمان زیادی را صرف سرمایه گذاری کنید. همچنین، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي هر سرمايه گذاری، قابليت بالای نقدشوندگی آن در زماني است كه سرمايه‌گذار به هر دليل تصميم به تغيير موضع سرمايه گذاری خود و خروج مي‌گيرد.

پیش از اینکه با انواع صندوق‌ سرمایه گذاری آَشنا شویم، بهتر است با چند مفهوم در رابطه با آنها آشنا شویم:

در صندوق‌ سرمایه گذاری واحد می‌خرید

صندوق ها با انتشار واحدها به جای سهام، سرمایه افراد و سازمان‌ها را جذب می‌کنند. در واقع، برای اینکه سهم هر فرد از دارایی کلی و بزرگ صندوق ‌سرمایه گذاری مشخص شود و ورود و خروج به صندوق آسان باشد، مجموعه دارایی صندوق‌ سرمایه گذاری به بخش‌هایی به نام «واحد» یا «یونیت» تقسیم می‌شود.

واحدها را صادر یا ابطال می‌کنید

برای سرمایه گذاری در صندوق ها از مفهوم صدور و ابطال واحد به ‌جای خرید و فروش سهم استفاده می‌شود. دارنده واحد صندوق هر زمان که تمایل داشته باشد، می‌تواند اقدام به صدور یا ابطال واحد صندوق خود کند.

 

صندوق سرمایه گذاری یک مدیر، ضامن و متولی دارد

هر صندوق سرمایه گذاری بورسی دارای مدیر و متولی است. مدیر صندوق سرمایه گذاری، رکن اجرایی است و هدایت تصمیم‌گیری‌ها و اجرای فعالیت‌های صندوق را بر عهده دارد.  این در حالی است که متولی صندوق بر فعالیت‌های مدیر و ضامن نظارت دارد. اما صندوق های سرمایه گذاری از نظر داشتن یا نداشتن ضامن با یکدیگر متفاوت هستند؛ ضامن صندوق به سرمایه گذاران درباره نقد شدن سرمایه اطمینان می‌دهد.

 

خالص ارزش دارایی‌ها

خالص ارزش دارایی برابر است با جمع تمام دارایی‌های صندوق منهای جمع تمام بدهی‌ها، تقسیم‌ بر تعداد سهم‌ها یا واحدها. در واقع خالص ارزش دارایی به شما می‌گوید که در یک صندوق پس از پرداخت تمام بدهی‌ها و هزینه‌ها، به ازای هر سهم چه میزان دارایی وجود دارد.

حالا که با صندوق های سرمایه گذاری و اهمیت آن ها آشنا شدید لازم است تا صندوق های مختلف را شناخته و سپس از میان آن ها دست به انتخای بزنید. برای آشنایی با انواع صندوق ها این مطلب را حتما بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *