جستجو

آشنایی با انواع صندوق سرمایه گذاری

پیش از انتخاب صندوق‌ سرمایه گذاری ، باید با انواع آنها آَشنایی کافی داشته باشید.

اگر نمی‌دانید صندوق سرمایه گذاری چیست؟ این مطلب را بخوانید.

 

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت موظف هستند که ۷۰ تا ۹۰ درصد از سرمایه‌ نزد خود را در سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت، اوراق بهادار و … سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند مابقی سرمایه نزد خود را به سهام اختصاص دهند. این صندوق‌ها برای افرادی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند و مایل هستند اصل سرمایه‌ی خود را حفظ کنند، جذاب است؛ چرا که حداقل سود در این نوع از صندوق‌ها تضمین‌ شده است و در دوره‌های مشخص زمانی و معمولا پایان هر ماه، سود به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

چرا صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت از بانک جذاب‌تر است؟

یکی از مزایای صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نسبت به سپرده‌های بانکی، سود نسبتا بالاتر آن است. با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی طی سال‌های اخیر، جذابیت این صندوق‌ها بیشتر نیز شده است. مزیت دوم صندوق‌ درآمد ثابت، محاسبه‌ی روزشمار سود آن است که در مقابل ماه شمار بودن سپرده‌های بانکی قرار دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک “اندیشه فردا” صندوق در اوراق بهادار با درآمد ثابت تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان است. 

 

صندوق سرمایه گذاری در سهام برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر

صندوق سهامی بر اساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است که حداقل۷۰ درصد از دارایی صندوق را در سهام سرمایه‌گذاری کند. مدیر صندوق می‌تواند ۳۰ درصد باقی‌مانده از دارایی صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام را به اوراق مشارکت، اوراق بهادار، سپرده‌گذاری بانکی و… اختصاص دهد و مقداری وجه نقد نیز جهت تسویه وجوه ابطالی سرمایه‌گذاران حفظ کند. البته زمانی که بازار سرمایه از رونق مناسبی برخوردار باشد، مدیر صندوق ممکن است تا ۹۰ درصد از دارایی‌های صندوق را صرف خرید سهام کند.

صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، هیچ حداقل سودی را تضمین نمی‌کند. پس تنها اگر ریسک‌پذیر هستید، توصیه می‌شود که در این نوع صندوق سرمایه‌گذاری کنید و با واسطه در بورس سهامدار شوید.  البته قوانین سازمان بورس مدیران را ملزم می‌کند که دارایی صندوق را در صنایع مختلف توزیع کند تا ریسک سرمایه‌گذار کاهش یابد.

“صندوق سرمایه‌گذاری مشترک گنجینه ارمغان الماس”، صندوق در سهام تحت مدیریت سبدگردان الماس و تحت متولی‌ مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان است.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، گزینه‌ای میان صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام است. این صندوق سرمایه‌گذاری۴۰ تا ۶۰ درصد از دارایی‌هایش را در سهام و ۴۰ تا ۶۰ درصد را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین، بیش از صندوق‌های درآمد ثابت سود پرداخت می‌کند، اما به دلیل سرمایه‌گذاری بیشتر در سهام، سودی را تضمین نمی‌کند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس  (ETF)

صندوق­‌های سرمايه­‌گذاری قابل معامله در بورس، صندوقی‌هایی هستند که هدف آنها کسب بازدهی برابر با بازدهی یک شاخص یا دارایی معین از طریق سرمایه‌گذاری بر روی تمام يا بخشی از اوراق بهادار تشکیل‌دهنده آن شاخص یا خرید دارایی مورد نظر است. همانطور که از نام آنها پیداست، سهام (واحدهای سرمايه­‌گذاری) آنها در بورس پذیرفته شده و از طریق کارگزاران در طول ساعات معاملاتی به قیمت‌هایی که در طول روز و نه در انتهای آن تعیین می‌شود، قابل خرید و فروش هستند. بنابراین، عرضه و تقاضای بازار و شرایط بورس نیز می‌تواند بر قیمت آنها تاثیر بگذارد. اما از سوی دیگر، خرید و فروش این صندوق‌ها از طریق بورس می‌تواند به نقدشوندگی بیشتر آنها کمک کند. صندوق‌های قابل معامله می‌توانند از نوع سهامی، درآمد ثابت یا مختلط باشند.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری در طلا

صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری طلا با خرید و فروش سپرده سکه و انواع اوراق بهادار مبتنی بر طلا که معمولا در بورس پذیرفته ‌شده‌اند، به کسب بازده می‌پردازند. همچنین، این صندوق‌ها می‌توانند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی نیز سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان

سرمایه‌گذاری در مسکن، نوعی از سرمایه‌گذاری است که به مبالغ بسیار بالایی نیاز دارد. صندوق‌ سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌هایی هستند که به‌ منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ ساختمانی سرمایه افراد را جذب می‌کنند.

“صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان شمال غرب”، از این نوع است که مدیر آن شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن و متولی آن شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان است.

صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری، امکان نوعی جدید و جذاب از سرمایه‌گذاری نیکوکارانه را فراهم آورده‌اند. در این شیوه، افرادی که قصد حمایت از اهداف نیکوکارانه دارند، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود ناشی از این سرمایه‌گذاری به‌صورت همیشگی به آن هدف اعطا می‌شود.

“صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد”، صندوق تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان است. این صندوق از تاریخ ۹۴/۰۹/۲۶ آغاز به کار کرده است.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه

بعضی از کسب و کارها به‌ جای طی یک مسیر خطی، مسیری نمایی و شتاب‌گونه را طی می‌کنند. عده‌ای از افراد، سرمایه گذاری در صندوق‌هایی را ترجیح می‌دهند که بر ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوآورانه سرمایه گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها ممکن است سودی فراوانی را نصیب افراد کنند، اما امکان شکست آنها نیز وجود دارد.

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان، صندوق سرمایه گذاری جسورانه فن‌آوری‌های نوین مالی را در دست تاسیس دارد.

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

یکی از عوامل مهم در انتخاب صندوق سطح ریسک‌پذیری شماست. اگر تمایل دارید که سودی بیش از سپرده‌ی بانکی کسب کنید، اما نمی‌خواهید سرمایه‌تان در معرض ریسک قرار گیرد، بهتر است در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنید. اما اگر کمی ریسک را قبول می‌کنید، صندوق‌ سرمایه گذاری مختلط برای شما گزینه مناسبی است. در نهایت اگر سود مناسبی می‌خواهید، اما ریسک را نیز می‌پذیرید، می‌توانید به سراغ صندوق‌های سهامی بروید.

همچنین، سعی کنید به عملکرد صندوقی که برای سرمایه گذاری در نظر دارید نیز توجه کنید. یک مدیر خوب، دارایی‌های صندوق را به شکلی متنوع در سبد سهام سرمایه گذاری می‌کند. تنوع سرمایه گذاری در صندوق می‌تواند بازدهی خوب و ریسک کم‌تری را به همراه داشته باشد. عمر صندوق سرمایه گذاری نیز اهمیت زیادی دارد؛ اگر قصد سرمایه گذاری میان‌مدت و بلندمدت دارید، بهتر است به سراغ صندوق‌هایی بروید که حدود ۴ تا ۵ سال فعالیت داشته‌اند و بررسی روند کاری‌شان مقدور است.

علاوه بر این، برای انتخاب صندوق مناسب می‌توانید سوابق و عملکرد صندوق‌ها را نیز بررسی کنید. می‌توانید نگاهی به بررسی شیب نمودار بپردازید و اگر صندوقی دارای شیبی متعادل با نوسانات کنترل‌شده داشت، آن را در انتخاب‌های خود در نظر بگیرید. وب‌سایت شرکت فناوری بورس تهران‌ و همچنین سایت http://www.fipiran.com/  نیز اطلاعات بسیار خوبی درباره صندوق‌های سرمایه گذاری مختلف ارائه می‌دهد.

 

 

یک پاسخ

  1. اگر به دنبال سرمایه گذاری پرسود در طلا هستید طلاسی بهترین پلتفرمه برای خرید و فروش طلای خام و بدون اجرته شما میتوانید به مبلغ دلخواه طلا خریداری کنید حداقل خریدو فروش طلا ۵۰ هزار تومانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *