جستجو

چه سهمی بخریم؟

چه سهمی بخریم؟

در این شرایط چه سهمی بخریم؟

در روز های اخیر شاهد رشد شارپ گونه شاخص بورس بوده ایم. اغلب سهم های بورسی در یک ماه گذشته سودآور بوده اند و توانسته اند تا سهامداران را راضی کنند. در شرایطی که دلار توانسته در سه ماه بیش از ۵۰ درصد بازدهی را عاید سرمایه گذاران خود بکند و سقف های قبلی خود را بشکند؛ نرخ تورم انتظاری برای سال آینده در حال افزایش است و سایر بازار های موازی نیز به شدت رشد کرده اند. شاخص بورس هنوز نزدیک به ۱۰ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد.
در حال حاضر بازار سرمایه برای دولت نیز نقش حیاتی دارد. دولت به منظور جلوگیری از سرمایه گذاری در بازار سکه و ارز، تمایل دارد تا سرمایه مردم وارد بازار سرمایه شود؛ زیرا این بازار شفاف است و مانند نرخ دلار روی تورم انتظاری اثر نمی گذارد. همین شرایط باعث شده تا بورس برای سرمایه گذاران مجدد بیش از پیش جذاب شود. علی الخصوص برای سرمایه گذارانی که در ریزش سال ۱۳۹۹ بخشی از سرمایه خود را از دست داده اند و در حال حاضر به دنبال جبران ضرر های گذشته هستند.
اما سؤالی که بسیاری از سرمایه گذاران دارند این است که در این شرایط چه سهامی را بخرند تا سود کنند؟ یا چه سهمی را بخرند تا در صورتی که بازار مجدد وارد فاز اصلاحی شد بتوانند آن سهم را نقد کرده و متحمل ضرر و زیان نشوند؟ این مهم ترین سؤال سرمایه گذاران حقیقی در شرایط کنونی بازار است.

بدون دانش سرمایه گذاری نکنید

اگر بخواهیم به صورت اصولی به این سؤال پاسخ دهیم باید گفت که سرمایه گذاری به عوامل گوناگونی بستگی دارد. میزان ریسک پذیری سرمایه گذار، مدت زمان سرمایه گذاری، سود انتظاری، میزان سرمایه و … از جمله عواملی هستند که روی برنامه سرمایه گذاری افراد اثرگذار هستند. در صورتی که از دوستان و آشنایان خود سیگنال خرید یا فروش سهم را دریافت می کنید حتما به این عوامل دقت داشته باشید وگرنه محتمل ضرر و زیان می شوید. هرچند تمامی کارشناسان بازار سرمایه توصیه می کنند تا به این شکل خرید و فروش نکنید؛ زیرا سرمایه گذاری یک فعالیت تخصصی است که به دانش فنی نیاز دارد.
در صورتی که خودتان تحلیلگر بازار سرمایه نیستید؛ این تحلیل که صنایعی که صادرات دارند و درآمد دلاری دارند حتما رشد خواهند کرد، برای خرید یک سهم کفایت نمی کند و باید نگاه جامع تری را نسبت به سهم داشته باشید. شرایط تکنیکالی سهم، وضعیت گروه صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد، شرایط روانی بازار، میزان فروش شرکت، هزینه های شرکت، قیمت محصولی که شرکت تولید می کند و … از جمله مواردی هستند که با ید قبل از خرید سهم به آنها دقت کرد. پس اگر خودتان تحلیلگر نیستید و یا با تحلیلگران حاذق ارتباط ندارید، خرید مستقیم سهام راه مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیست.
پس چه سهمی را بخریم؟
توصیه کارشناسان و تحلیلگران شرکت مشاور سرمایه گذاری آیکو به شما این است که در صورتی که میزان سرمایه گذاری شما بیش از یک میلیارد تومان بوده و افق سرمایه گذاری شما نیز حداقل یکسال است؛ از خدمات سبدگردانی استفاده نمایید. در این خدمت سرمایه شما به صورت اختصاصی و با توجه به میزان ریسک پذیری خودتان وارد بازار سرمایه می شود و متخصصین آیکو برای شما اقدام به خرید و فروش سهامی می کنند. کارشناسان همواره بازار را تحت نظر داشته و تلاش می کنند تا بهترین سبد سرمایه گذاری را برای شما طراحی کنند. شرکت سبدگردان آیکو توانسته در سال ۱۳۹۹ که بازار وارد اصلاح شد به صورت میانگین بازدهی ۱۳۷ درصدی را عاید سرمایه گذاران خود بکند.
اما در صورتی که سرمایه شما کمتر از یک میلیارد تومان بوده و یا کمتر از یکسال تمایل به حضور در بازار سرمایه را دارید؛ پیشنهاد کارشناسان سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است. با این کار دیگر شما به صورت مستقیم درگیر تحلیل و خرید و فروش سهام شرکت ها نیستید. با سرمایه گذاری روی صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه شما و سایر سرمایه گذاران در اختیار صندوق قرار گرفته و این شرکت با استفاده از تحلیل کارشناسان خود؛ سرمایه سرمایه گذاران را به سهم های مختلفی که پتانسیل رشد دارند اختصاص می دهد. برخی از صندوق های سرمایه گذاری ضامن نقدشوندگی دارند که خیال شما را برای زمان اصلاح بازار راحت می کند.

با توجه به ریسک پذیری سرمایه گذاری کنید

صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که سرمایه گذاران می توانند بر اساس میزان ریسک پذیری و برنامه خود، مدل صندوق مورد نظر را انتخاب نمایند. در ادامه با ذکر چند مثال، توضیحاتی را در خصوص انواع صندوق های سرمایه گذاری و میزان ریسکی که به همراه دارند را توضیح می دهیم.
صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت کمترین ریسک را برای سرمایه گذاران دارد. این صندوق با خرید اوراق های درآمد ثابت، یک سود مطمئن که بازدهی آن کمی بیشتر از سود بانکی است را عاید سرمایه گذاران خود می کند. صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا، پشتوانه طلا دارند و بازدهی معادل سرمایه گذاری روی طلا را به شما می دهند. صندوق سرمایه گذاری سهامی ریسک بالایی دارد و سرمایه سرمایه گذاران را وارد سهام می کند. این صندوق می تواند سود های خوبی را در زمان رشد بازار عاید سرمایه گذاران کند.
علاوه بر سه صندوقی که معرفی شد، صندوق های دیگری هم در بازار فعالیت می کنند. صندوق سرمایه گذاری اهرمی بیشترین ریسک را در بین صندوق ها دارد و به صورت اهرمی معاملات را انجام می دهد. این صندوق ها در شرایط رشد به صورت شارپ رشد می کنند و در زمان اصلاح هم این امکان وجود دارد که به شدت ارزش آنها سقوط کند. صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه، صندوق سرمایه گذاری مختلط، صندوق سرمایه گذاری پروژه، صندوق سرمایه گذاری شاخصی، صندوق سرمایه گذاری زعفران و … از انواع صندوق هایی هستند که سرمایه گذاران می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند.

چه مقدار و در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم

اگر تصمیم شما بر این شد که این بار به صورت اصولی و حرفه ای وارد بازار سرمایه شوید؛ احتمالا با این سؤال مواجه هستید که چه مقدار از کدام صندوق را خریداری کنم؟ آیا تمام سرمایه خود را در صندوق های سهامی بگذارم؟ آیا به صورت مساوی سرمایه خود را به صندوق های طلا، سهامی، درآمد ثابت اختصاص بدهم؟ و سؤالاتی از این دست که راه حل بهینه سرمایه گذاری شما به چه صورت است.

پیشنهاد کارشناسان ما به شما این است که با صرف زمان دو دقیقه و به صورت رایگان، فرم ده سؤال تست میزان ریسک پذیری را تکمیل نمایید.

پس از تکمیل این ده سؤال، سامانه میزان ریسک پذیری شما را تحلیل می کند و راه حل مناسب سرمایه گذاری را به شما پیشنهاد می دهد. در این بخش به شما گفته می شود تا چند درصد از سرمایه خود را فعالیت های کم ریسک، ریسک متوسط و ریسک بالا اختصاص بدهید.
پس از آنکه سرمایه گذاری خود را انجام دادید، در صورتی که احساس کردید بازار کم کم وارد اصلاح می شود؛ به صورت پله ای صندوق های خریداری شده را نقد کرده و وارد صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت بکنید تا در صورت اصلاح بخشی از سرمایه شما از ریزش مصون باشد و در صورت تداوم رشد بخشی از سرمایه شما رشد کند. با این کار شما می توانید بهترین بازدهی مختص به خودتان را از بازار سرمایه کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *